Schmitz Cargobull

Schmitz Cargobull již vyrobil přes 400 tisíc náprav ROTOS®

Schmitz Cargobull již vyrobil přes 400 tisíc náprav ROTOS®

Jedním z důležitých prvků každého návěsu jsou nápravy, které jsou určujícím faktorem stability, bezpečnosti a spolehlivosti jeho provozu. Vysoké nároky na kvalitní konstrukci a zpracování náprav přivedly německou společnost Schmitz Cargobull AG, předního světového výrobce přípojných vozidel a nástaveb, k rozhodnutí, že je bude sama vyvíjet a vyrábět.

V roce 1998 Schmitz Cargobull představil koncepci ROTOS® a od roku 2005 vyrábí tyto nápravy včetně nápravnice sám. K začátku letošního března, za osm let jejich produkce, jich vyrobil 400 tisíc. Tak vysoký počet svědčí o tom, že si unikátní nápravy za dobu své existence vydobyly renomé kvalitní a spolehlivé součásti návěsové techniky. Jejich kvalitu dokládá i skutečnost, že výrobce na ně poskytuje záruku šest let nebo jeden milion ujetých kilometrů.

Unikátní technologie výroby nápravnice

Konstrukce nápravnice, která je vyrobena z jednoho kusu, eliminuje napětí v nápravě a zabraňuje tak praskání. Optimální držení stopy zajišťují velmi precizně obrobené čepy, které jsou k nápravě tlakově navařeny. Při této unikátní technologii spojení stroj k pevně uchycené nápravnici přitlačí čep kola, kterým zároveň otáčí. V důsledku tření se materiál taví až při 1400 °C, čímž vzniká velice kvalitní a rovnoměrný svar bez vzniku vedlejších deformací.

Další důležitou součástí jsou unikátní brzdové kotouče s vnitřním chlazením, které nejsou v přímém kontaktu s nábojem a díky svému tvaru odvádějí vzduch takovým způsobem, že chladí náboj. Ten se tak zahřívá pouze na 95 °C, zatímco u náprav konkurenčních značek to je přes 100 °C. Ložisko je méně namáháno a roste tak jeho životnost. Delší životnost při srovnatelných nákladech s konkurencí vykazují i brzdové destičky, což se promítá také do delšího intervalu výměny kotoučů; úspora je až o 20 procent větší než u jiných náprav.

Systém Multi Ride Height

Odpružení náprav ROTOS® zajišťuje systém Multi Ride Height umožňující nastavení různých jízdních poloh pro optimální kombinaci s výškou točny. Rozpětí se pohybují od 1030 do 1250 milimetrů, například u modelu návěsu SCS Universal, a od 950 do 1150 milimetrů u návěsů SCS Mega. Vynikající příčnou stabilitu zaručují vzduchové měchy asymetricky montované na vnější straně ramen. V kombinaci s brzdovou soustavou se systémem EBS nápravy ROTOS® zajišťují maximální bezpečnost během jízdy, a to i v extrémních situacích. Nápravy výrobce nabízí ve dvou rozměrech – 22,5 nebo 19,5 palce.

Zkušenosti INEX SPEDITION

Jedním z dopravců, který má dlouholeté zkušenosti s návěsy Schmitz Cargobull s nápravami ROTOS®, je společnost INEX SPEDITION, s. r. o., z Trutnova, která na začátku května oslavila 21 let od svého založení. Během celé doby své existence mohla porovnávat návěsy různých výrobců. Zajišťuje různorodé přepravy – od přeprav pro potravinářský, elektrotechnický a strojírenský průmysl až po přepravy pro automobilový průmysl a tzv. hi-tech, a to se širokou škálou vozidel, od expresních typu pick-up a dodávkových až po těžké soupravy valníkové, skříňové a chladírenské. Mimo jiné provozuje i krytý přepravník pro osobní vozidla. Co se týče přeprav čtyřicetitu- novými soupravami, ve vozovém parku společnosti dominuje technika značky Schmitz Cargobull – z celkem 43 vozidel je jich plných dvacet.

Specialitou INEX SPEDITION jsou přepravy do vzdálených destinací, jako třeba na Island, Azorské ostrovy, Faerské ostrovy, Kanárské ostrovy, Kypr či do Alžírska. Zajišťovala i přepravu vzácných nosorožců pro ZOO ve Dvoře Králové do africké Keni. Kvalitu a profesionalitu společnosti INEX SPEDITION ocenila i odborná porota soutěže Vodafone Firma roku 2012, a to 3. místem mezi firmami v Královéhradec­kém kraji.

Důvěra v doporučení importéra

Spokojenost s návěsy Schmitz Cargobull vedla společnost INEX SPEDITION k tomu, že se rozhodla vsadit i na nápravy ROTOS®. „Když jsme byli informováni, že Schmitz Cargobull vyvinul vlastní nápravu, na základě naší dobré spolupráce s Ing. Michalem Žižákem, spolumajitelem společnosti EWT, s. r. o, která značku Schmitz Cargobull na českém trhu zastupuje, a prodejcem Ivanem Škaloudem jsme nápravy ROTOS® vyzkoušeli a od roku 2005 je objednáváme ke všem návěsům Schmitz Cargobull,“ řekl jednatel společnosti INEX SPEDITION Josef Dvořák.

„Chtěli jsme, aby všechny naše návěsy měly kotoučové brzdy. A když Schmitz přišel s řešením, které nevyžadovalo sundávání ložiskové hlavy, řekli jsme si, že nové nápravy vyzkoušíme. Výrobce na ně poskytuje záruku jednoho milionu najetých kilometrů, což je opravdu hodně. A doposud se u žádné z náprav nevyskytla závada dána výrobou. Nejsou ani problémy s náhradními díly a servis můžeme provádět i v centrech, kde se nám starají o tahače. Navíc některé jednodušší práce jsme schopni si zajistit sami bez speciálních přípravků,“ upřesnil hlavní technik společnosti Zdeněk Rudolf.

Vysoká zůstatková hodnota návěsů

Záruční lhůta je tak dlouhá, že společnost INEX Spedition ji ani celou nevyužije, protože návěsy prodává ještě před najetím jednoho milionů kilometrů. „Návěsy sice neprodáváme ihned po ukončení leasingu, protože jsou opravu kvalitní a je to zbytečné, ale v průměru za pět až šest let. A vzhledem k jejich obrovské životnosti a velké zůstatkové hodnotě za velice příznivou cenu,“ řekl Josef Dvořák.

Spolupráce se společností EWT

„Měli jsme návěsy více značek a můžeme zodpovědně říci, že od té doby, co máme návěsy Schmitz Cargobull, ani o pořizovací investici nediskutujeme tolik jako v případě jiných značek,“ řekl Josef Dvořák. „Jejich řemeslné zpracování je úžasné, vozidla ostatních výrobců jsou ve srovnání s nimi někde úplně jinde,“ dodal Zdeněk Rudolf. Spolupráce mezi společnostmi EWT a INEX SPEDITION trvá již dvacet let a obě strany ji hodnotí jako velice dobrou. „Nám se s Inexem spolupracuje velice dobře. Jedná se o společnost, která nemá problémy s financováním, a když už se rozhoduje pro koupi nových vozidel, je to jen tehdy, když má jistotu, že je bude mít opravdu vytížená,“ řekl Ivan Škaloud.

„Před pořízením nových vozidel vždy vypisujeme výběrové řízení. A přestože společnost EWT je v drtivé míře jejich vítězem a velice dobře s ní spolupracujeme, nikdy účast v těchto řízeních nebere jako formalitu. Vždy od ní máme včas veškeré informace. „Navíc pokud nastanou nějaké potíže, a to se může stát u každého, EWT se k nim staví čelem, jedná vstřícně a případně poskytuje určité kompenzace, což je velký klad,“ řekl Josef Dvořák.„Naše spolupráce běží hladce i díky tomu, že Schmitz Cargobull představuje neustále řadu novinek a Ivan Škaloud nejenže nás o nich průběžně informuje v návaznosti na naše potřeby, ale také nám zároveň poskytuje odkazy na firmy, u nichž si informace můžeme ihned ověřit,“ dodal Josef Dvořák.

(og/lan)

Technická data náprav ROTOS® Váha 452 kg Jízdní výšky 235 až 370 mm Ložisko bezúdržbové Rozchod 2040 mm Brzdové třmeny Knorr SK7/SCB Průměr brzdového 430 mm kotouče Provozní teplota ložiska 95 °C Záruka 6 let nebo 1 milion km

spinner