Dopravní nehodovost

Slováci evidují více závažných dopravních nehod, Češi bojují více s alkoholem

Slováci evidují více závažných dopravních nehod, Češi bojují více
s alkoholem

PRAHA (23.1.) – Slovensko trápí závažnost dopravních nehod, která je téměř dvakrát vyšší než v České republice, ta zase musí řešit více případů alkoholu za volantem, který má na svědomí smrtelné nehody. To je jeden z výsledků rozsáhlé srovnávací studie, která se zaměřila na vývoj a srovnání dopravní nehodovosti v ČR a SROV. Obě země mají zatím daleko k evropskému průměru v počtu nehod na miliardu ujetých kilometrů. V ČR připadalo v minulém roce na miliardu kilometrů 12,5 mrtvých, na Slovensku 15,8 mrtvých. Evropský průměr je 8,4 usmrcených osob. Na druhou stranu oba státy rok od roku snižují četnost závažných problémů.

„Navzdory stoupajícímu počtu osobních aut a motocyklů na území SR jsme rádi, že nehodovost a počty usmrcených při dopravních nehodách nadále klesají, což připisujeme zejména účinnému uplatňování preventivních a represivních nástrojů ministerstev dopravy a vnitra,“ podotkl vedoucí BECEP (SR) Milan Troška. „Těší nás, že klesá podíl zraněných na počet nehod,“ uvedl šéf BESIP Roman Budský.

„Pro nás je velmi podněcující způsob, jakým Slovensko zavedlo do praxe povinné používání reflexních doplňků pro chodce a cyklisty a jednoznačný efekt, který to přineslo,“ pochválil kolegy ze zahraničí Roman Budský. „Český BESIP je pro nás nadále inspirací v oblasti propagace a aktivit na zvyšování bezpečnosti silniční dopravy mezi širokou veřejností,“ vzdal hold české straně Milan Troška.

Spolupráce obou organizací bude pokračovat i v tomto roce. „Máme konkrétní témata, o kterých budeme diskutovat už v únoru při společném setkání. Budeme se zabývat řidičskými průkazy na zkoušku či debatovat nad řízením oblasti bezpečnosti provozu,“ dodal Roman Budský. Ten chce podobné analýzy ještě rozšířit o spolupráci s kolegy z Visegrádské čtyřky.

Dokument „Vývoj a srovnání dopravní nehodovosti v ČR a SR a její analýza“ podchytil zajímavé rozdíly zemí bývalého společného státu a navíc poukazuje, jak změnit tristní počet nehod na silnicích. Srovnává statistiky nehod motorkářů či řidičů osobních aut absolutně i v poměru na jeden milion obyvatel, sleduje závažná i lehká zranění, vliv alkoholu, shrnuje jednotlivé trendy a nabízí dílčí doporučení. V České republice je celkem 6 637 000 řidičů, na Slovensku 3 222 000 řidičů. Celková délka silnic v ČR je 55 740 000 kilometrů, na Slovensku 18 044 000 kilometrů.

Nejčastější přestupky českých řidičů:

• překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h,

• nepřipoutání bezpečnostním pásem,

• telefonování za jízdy,

• nedání přednosti jízdy v případech, kdy je to povinné,

• překročení rychlosti jízdy mimo obec o méně jak 30 km/h (ale více jak 10 km/h).

Nejčastější přestupky slovenských řidičů:

• porušení povinnosti řidiče (nevěnuje se řízení vozidla),

• nedovolená rychlost jízdy,

• nesprávná jízda přes křižovatku,

• nesprávné manévry při otáčení vozidla a couvání,

• nedostatečná vzdálenost mezi vozidly.

spinner