30. června 2013
Součástí zahraničního semináře Sdružení ČESMAD Bohemia ve Španělsku byla i návštěva výrobního závodu IVECO v Madridu. Dopravci se při ní mohli sami seznámit s výrobou silničních vozidel řady Stralis a terénních vozidel Trakker. Denně jich z montážní linky madridského závodu sjíždí ve dvousměnném provozu více než 50, v nejrůznějších provedeních přesně podle přání zákazníků.
Vlajková loď značky IVECO, tahač Stralis Hi-Way, je jediným těžkým vozidlem na trhu, které díky extrémně vysoké účinnosti systému katalytické redukce Hi-eSCR splňuje limity nové normy Euro 6 bez použití systému EGR. To se projevuje na nižší hmotnosti, v lepším spalování, tedy i větší úspoře paliva. Navíc díky nové elektricky ovládané škrticí klapce na výfuku má nová motorová brzda (Super Engine Brake) o 30 procent větší brzdný výkon.
Výrobce při vývoji Stralisu Hi-Way kladl důraz na celkové náklady vlastnictví (TCO), a to jak prostřednictvím minimalizace provozních nákladů (nákladů na spotřebu a údržbu), tak maximalizací zůstatkové hodnoty a efektivity správy vozového parku. Například systém IVECONNECT Fleet umožňuje neustále sledovat práci a odpočinek řidičů a integraci dat do řídicího systému ve firmě, což zjednodušuje logistiku a snižuje náklady.
Nové materiály a vybavení kabiny také přispívají k delší životnosti a zvyšují zůstatkovou hodnotu vozidla při následném odprodeji. Hlavním přínosem je však snižování spotřeby. Technologie, které IVECO u nového stralisu používá, mohou přinést úsporu paliva až deset procent. Jedná se například o systém EcoSwitch, který omezuje nejvyšší rychlost a optimalizuje výkon motoru podle aktuálního zatížení vozidla. Systém EcoFleet zase zabraňuje u automatizované převodovky Eurotronic manuálnímu řazení a eliminuje tak vliv neefektivních zásahů řidiče. Program vyhodnocování stylu jízdy (DSE) řidičům umožňuje průběžně sledovat a zároveň zlepšovat styl jízdy a při připojení k systému EVECONNECT Fleet také vyhodnocovat jejich jízdu na dálku.
Na spotřebu má vliv i správné nahuštění pneumatik (monitoring zajišťuje systém TPMS), samotný motor, který využívá technologii Hi-eSCR, a také vylepšená aerodynamika kabiny vozidla. Důležitá je rovněž údržba a nonstop servis ANS 24 a poprodejní servisní kontrakty uzpůsobené potřebám konkrétních dopravců. Servisní interval pro mezinárodní dopravu byl prodloužen na 150 tisíc kilometrů nebo jednou za 18 měsíců. Ve výrobním programu madridského závodu je i loňská novinka – tahač Stralis na zkapalněný zemní plyn (LNG), který má oproti vozidlům s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) větší dojezd.
(lan)