20. ledna 2014
BRNO (20.1.) – Největší autobusový dopravce na dálkových linkách v ČR, STUDENT AGENCY, rozšířil svou flotilu o dalších deset nových autobusů značky Scania – v zákaznickém provedení Fun and Relax. Jeden z nově pořízených autobusů navíc nese pořadové číslo 200 a je tak celkově dvoustým autobusem žluté flotily za celou dobu jejího desetiletého provozu. Nové autobusy budou nasazeny zejména na vnitrostátní linku Praha – Český Krumlov a mezinárodní linku Praha – Berlín.
„Průběžně modernizujeme náš vozový park každoročním pořízením několika desítek nových autobusů. Díky tomu je jejich průměrné stáří necelé tři roky a můžeme také držet krok s nejnovějšími technologiemi v oblasti zákaznických služeb,“ říká Ivana Kašická, ředitelka autobusové dopravy STUDENT AGENCY.
Technologickou špičku představuje i desítka nově pořízených autobusů. Flotilu dopravce STUDENT AGENCY v tomto případě doplnily autobusy typu Scania Irizar PB 15/3,7 na podvozku Scania K480EB6×2*4 ve verzi, kterou renomovaná španělská karosárna sídlící v baskickém Ormaiztegi (Gipuzkoa) staví doslova na míru uživateli.
Základ tvoří osvědčený robustní podvozek ze Södertälje s motorem uloženým podélně v zádi a pohánějícím kola druhé nápravy, který je vybaven také řízením kol vlečené třetí nápravy. Velmi vysoká úroveň pohodlí cestujících a odolnost i životnost podvozku (zejména při provozu na „tankodromu“ dálnice D1 mezi Prahou a Brnem) tvoří spolu s provozní efektivností i úrovní servisních služeb společnosti Scania rozhodující hodnoty těchto autobusů. Ty ve flotile STUDENT AGENCY jednoznačně dominují jak počtem, tak oblibou u cestující veřejnosti.
Klíčovým prvkem vozidla je kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový šestiválec DC 13 07 typu 480 o výkonu 353 kW/1900 min-1 s točivým momentem 2500 Nm/1000–1300 min-1. Splňuje limity normy Euro 5 s využitím recirkulace výfukových plynů (EGR) bez nutnosti aplikace katalytického činidla AdBlue. Na něj navazuje převodné ústrojí v čele s dvanáctistupňovou převodovkou GRSO895R s rychloběhem vybavenou samočinným řazením Opticruise bez spojkového pedálu. Poháněná náprava ADA1300 je osazena diferenciálem R660 a převodem 2,92. Efektem je naprosto ojedinělá plynulost jízdy, ale také vynikající hodnoty spotřeby paliva.
Na všech kolech jsou instalovány kotoučové brzdy s elektronicky řízenou funkcí EBS (samozřejmostí je ABS a ESP poslední generace), použit je vícestupňový retardér R3500. Vzduchotlakové odpružení nepostrádá možnost přenášení zátěže mezi druhou a třetí nápravou, ale ani zvyšování/snižování světlé výšky a postranního náklonu (kneelingu) usnadňujícího nástup a výstup cestujících. Rozměrná nádrž paliva má objem 1000 litrů. Významným prvkem vybavení vozidla je Communicator C200 poskytující uživateli velmi podrobné informace o provozu vozidla i technice jízdy řidiče nepřetržitým přenosem provozních dat do centrály dopravce v reálném čase.