25. dubna 2014
Německý výrobce nákladních vozidel a autobusů, společnost MAN Truck & Bus, nabízí celou škálu modelů pro stavebnictví. Přestože v nabídce jsou i zástupci řad TGL a TGM, nejpoužívanější jsou robustní úsporná vozidla řady TGS. A letos již, jak jinak, všechna v provedení Euro 6. Řada TGS je k dispozici s celkovou hmotností od 18 do 44 tun a podvozek si dopravci mohou vybrat přesně podle účelu, jakému bude vozidlo nejčastěji sloužit – od konfigurace 4 × 2 a 4 × 4 přes 6 × 2, 6 × 4 a 6 × 6 až po 8 × 4, 8 × 6 a 8 × 8.
Navíc MAN využívá vlastní systém připojení pohonu přední nápravy HydroDrive. Ten se podle Petra Hanžla ze společnosti MAN Truck & Bus Czech Republic, s. r. o., v případě potřeby po aktivaci připojí plynule za jízdy a samočinně se deaktivuje při rychlosti vyšší než 28 km/h. HydroDrive využívá hydromotorů umístěných přímo v nábojích kol a jeho výhodou ve srovnání s klasickým pohonem je nejen nižší hmotnost celého systému, ale i zásadní snížení mechanických ztrát tak typických pro vozidla s pohonem více náprav. Odpojení pohonu kola se totiž děje přímo v jeho náboji, a odpadá tak zbytečný pohyb kloubových a spojovacích hřídelů směrem k rozdělovací převodovce. Rovněž životnost celého systému je velmi vysoká, protože všechny mechanické pohyby se uskutečňují v olejové lázni. S jeho pomocí lze například změnit silniční verzi vozidla s pohonem 6 × 2 na téměř terénní 4 × 4, kdy se připojí přední náprava a zvedne poslední vlečená. Využití nachází často u vozidel se sklápěcími nástavbami nebo domíchávačů betonu s pohonem 8 × 4, které se často používají s podvozky v konfiguraci pohonů 6 × 4 a 6 × 6. „Nově je v nabídce systém HydroDrive i pro emisní standard Euro 6 s konfigurací pohonu 8 × 6H,“ dodal Petr Hanžl.
Výkonná motorizace
Vozidla řady TGS výrobce osazuje šestiválcovými motory D20 a D26 s výkonem 235 kW (320 k), 265 kW (360 k), 294 kW (400 k) a 324 kW (440 k) a šestiválcovými motory D26 s výkonem 353 kW (480 k). Během letošního roku budou v provedení se standardem Euro 6 k dispozici i motory s výkony nad 368 kW (500 k). Přenos točivého momentu na hnací nápravy zajišťují šestnáctistupňové mechanické nebo dvanáctistupňové automatizované převodovky TipMatic. Software automatizovaných převodovek TipMatic pro stavební vozidla je naprogramován tak, aby při přeřazování nedocházelo ke ztrátě rychlosti a točivý moment se stále pohyboval v oblasti kolem maximální hodnoty. „Není tedy nastaven s akcentem pro co nejnižší spotřebu jako u převodovek pro vozidla v dálkové silniční dopravě,“ upozornil Petr Hanžl.
Tři druhy kabiny
Pro řadu TGS jsou v nabídce tři řady kabin: M (jako dvou- či třímístná bez lůžka), L (s jedním lůžkem nebo velkým úložným prostorem) a LX (dvoulůžková, prodloužená a zvýšená). Komfort při jízdě zajišťuje účinné odpružení, vzduchové či pružinové. To může být buď pomocí parabolických pér, nebo svazku listových pér tzv. trapézového profilu.
(lan)