1. června 2014
Rozvážka zboží ve městech klade velké nároky na dopravní techniku jak z hlediska emisí a hlučnosti, tak i co se obratnosti a přepravní kapacity týče. Značka Mercedes-Benz pro tyto účely nabízí vedle dodávkových vozidel a modelů Canter Fuso tři řady – Atego, Antos a Econic. Jejich poslední verze včetně modelu Fuso Canter Eco Hybrid představil výrobce novinářům na konci března ve Frankfurtu přímo v provozu.
Distribuční vozidla tvoří páteř regionálních ekonomik. Rozvážejí pohonné hmoty do čerpacích stanic, zásobují supermarkety, obchody v centrech měst, restaurace, dopravují nábytek do domácností a řadu jiných komodit. Bývají vybavena běžnými skříňovými nástavbami, ale i výměnnými a různými speciálními nástavbami. Všem těmto požadavkům vychází Mercedes-Benz vstříc s komplexní řadou lehkých a těžkých distribučních vozidel v běžném i speciálním provedení.
Nejen rozvážka ve městech s častými zastávkami je pro tato vozidla charakteristická. Musejí se rovněž pohybovat mezi městy, často po dálnicích a někdy řidiči ve vozidle tráví i noc. A rovněž tato kritéria musí výrobce vozidel zohlednit. Technika používaná v regionální distribuci zahrnuje vozidla s celkovou hmotností od 7,5 tuny do 12 tun, dvounápravová osmnácti-, respektive devatenáctitunová vozidla (v závislosti na konkrétní zemi), těžká třínápravová 26tunová vozidla i tahače určené pro jízdu ve čtyřicetitunové soupravě.
Mercedes-Benz Atego
Základem nabídky v segmentu lehkých a středně těžkých vozidel je nový model Atego, jehož celková hmotnost se pohybuje mezi 6,5 a 16 tunami. Je natolik všestranný, že jeho těžké verze mohou být použity i jako tahače. Ostatně také jeho kabina převzala řadu prvků z vlajkové lodi značky Mercedes-Benz – z modelu Actros. Lehké a výkonné čtyřválcové motory Euro 6 jsou v Německu standardně spojeny s automatizovanou převodovku PowerShift 3. V nabídce jsou i různé verze, jako například vozidla s kabinou pro pracovní čety, tzv. Crew Cab, s pohonem všech kol nebo s manuálním řazením s plíživým převodem, což umožňuje atego využít i v komunálních službách a pro offroadové aplikace.
Mercedes-Benz Antos
Opravdu všestranným vozidlem v těžké distribuční dopravě je Mercedes-Benz Antos. Vyráběn je jako samostatné vozidlo s celkovou hmotností 18, respektive 19 a 26 tun i jako středně těžký až těžký tahač pro čtyřicetitunové soupravy. Antos je novým přírůstkem rodiny vozidel Mercedes-Benz, který byl vyvinut speciálně pro potřeby těžké distribuční dopravy. V nabídce jsou různé kabiny, čtyři řadové šestiválce (OM 936, 470, 471 a 473) v šestnácti výkonových verzích a široká škála bezpečnostních a asistenčních systémů. Výrobce nabízí model Antos také ve dvou speciálních provedeních, jako Loader pro přepravy zboží s větší hmotností a jako Volumer pro přepravy, kde je rozhodující objem zboží.
Mercedes-Benz Econic
Pokud uživatel potřebuje vozidlo s nízko položeným rámem a kabinou, řešením je nový model Econic. Konstruktéři u něj použili rám a nápravy z modelu Actros, což zvýšilo jeho stabilitu. Osádka do kabiny, která je nabízena ve dvou výškách, nyní nemusí šplhat, rovnou do ní vstupuje. Mercedes-Benz Econic je nabízen jako dvou-, tří- a čtyřnápravové sólo vozidlo s celkovou hmotností 18/19, 26/32 tun. Poháněn je výkonným řadovým šestiválcem, který je k dispozici také v provedení na CNG.
(lan)