19. dubna 2014
Divize užitkových vozidel Mercedes-Benz Vans uzavřela obchodní rok 2013 s tím, že obrat, odbyt i zisk překonaly výsledky předchozího roku. Tato složka koncernu Daimler navzdory velmi rozdílnému vývoji na různých světových trzích zaznamenala nárůst odbytu o sedm procent na více než 270 tisíc vozidel (v předchozím roce 252 400). Obrat v roce 2013 stoupl o tři procenta na 9,37 miliardy € (9,07 miliardy € v roce 2012).
Nejvýrazněji vzrostl zisk na bázi EBIT, a to o šestnáct procent na 631 milionů € (543 milionů € v roce 2012). Pro obchodní rok 2014 počítá Mercedes-Benz Vans s dalším zvýšením odbytu, EBIT by měl zůstat na úrovni roku 2013. „V roce 2013 jsme dokázali vytvořit velmi dobrý hospodářský výsledek. Na našem klíčovém, avšak celkově oslabeném trhu v západní Evropě jsme odbyt navýšili. Dvouciferným nárůstem se můžeme pochlubit v Číně, Latinské Americe a ve východní Evropě. Patříme rovněž mezi nejziskovější výrobce užitkových vozidel,“ uvádí se ve výroční zprávě Mercedes-Benz Vans.
V západní Evropě vzrostl odbyt modelových řad Sprinter, Vito, Vario, Citan a Viano o tři procenta na 169 200 vozidel, což svědčí o tom, že se Mercedes-Benz dokázal dobře vyrovnat s nepříznivou situací na trhu. V Německu, největším a nejdůležitějším odbytišti, zůstal prodej užitkových vozů s trojcípou hvězdou s téměř 31 tisíci kusy na úrovni předchozího roku. Ve Velké Británii, druhém nejvýznamnějším trhu, se prodalo 31 tisíc užitkových vozů Mercedes-Benz, což bylo o pětinu více než v předchozím roce. Velmi slibně se rozvíjí odbyt ve východní Evropě, kde prodej stoupl o dvanáct procent na 26 tisíc vozidel.
Nárůst prodejů na světových trzích
Německý výrobce drží v Evropě podíl 17,4 procenta a je lídrem v segmentu středních a velkých dodávkových vozů. V Latinské Americe profitoval Mercedes-Benz Vans především z poptávky po velkých dodávkách. Prodeje modelu Sprinter stouply v loňském roce o 40 procent na 19 600 kusů. Pozoruhodný byl nárůst tržního podílu na obou největších latinskoamerických trzích, v Brazílii a Argentině, kde Němci posílili o 5,8 procenta na 23,1 procenta a upevnili si pozici jasné jedničky v regionu. Mercedes-Benz Vans opět zabodoval i ve Spojených státech amerických, které se pro německého výrobce staly třetím nejdůležitějším trhem. Za celý rok 2013 zde prodal 22 800 užitkových vozů, o šest procent více než v předchozím roce. Za pozornost stojí úspěšné prosazení „dvouznačkové“ strategie: model Sprinter si mohou zákazníci v USA koupit pod značkou Mercedes-Benz nebo Freightliner. Odbyt v Číně vzrostl o 44 procent na 12 700 kusů, díky čemuž se čínský trh posunul na páté místo v prodejních číslech M-B Vans podle regionů.
Vedení koncernu pro letošní rok očekává stabilizaci poptávky v Evropě. Odbyt v jednotlivých zemích se však bude značně lišit. V USA by měla poptávka po velkých dodávkách výrazně stoupnout, podobné oživení zřejmě zažije také čínský trh. Situaci v Turecku a Argentině může zásadně ovlivnit vývoj směnných kurzů. Z hlediska produktového portfolia si Mercedes-Benz Vans nejvíce slibuje od nejnovějšího atraktivního modelu Citan, kterým se uzavřela celá paleta nabídky. Citan by se měl prosadit v segmentu městských dodávek (City-Van) zajímavými prodejními čísly.
Důraz na globální strategii
Budoucí úspěch chce Mercedes-Benz Vans opřít o globální strategii „Mercedes-Benz Vans goes global“. Jejím cílem je dosáhnout solidního růstu i mimo klíčový evropský trh, a to především posilováním stávajících aktivit a upevňováním pozic technologického inovátora. Koncern se snaží prosadit v USA, Latinské Americe, Číně a také v Rusku. Nabídka zahrnuje téměř kompletně přepracovanou produktovou řadu, která sahá od malé městské dodávky Citan až po velkokapacitní Sprinter v mnoha dostupných konfiguracích.
Důležitým milníkem v historii firmy bylo otevření výzkumného a vývojového centra v čínském Fu-čou na jaře 2013 v rámci společného podniku Fujian Benz Automotive Corporation. Je to vůbec první středisko tohoto druhu, které Mercedes-Benz uvedl do provozu mimo Německo. Zařízení za více než 60 milionů € je vybaveno vlastním testovacím polygonem, zkušebnami a montážním centrem pro prototypy. Vývojáři se zde věnují především modelům, které Mercedes-Benz v Číně vyrábí a prodává – Sprinter, Vito a Viano.
(lan)