10. listopadu 2012
Segment městských dodávek se v Evropě během několika posledních let vyvinul z klasického doplňkového sortimentu na nejsilnější oblast trhu lehkých užitkových vozidel. Ročně se jich prodává již kolem 700 tisíc kusů. Nejnověji do tohoto segmentu, jemuž zatím dominovaly francouzské automobilky, vstupuje německá značka Mercedes-Benz. Nový model Citan vyvinula především pro potřeby drobných řemeslníků a služeb.
Profesní – osobní i nákladní – doprava v současnosti tvoří třetinu veškerého provozu ve městech. Ale zatímco osobní dopravu ve městech čeká podle prognóz stagnace nebo mírný pokles, požadavky na zásobování měst se budou dále zvyšovat. Již dnes každý obyvatel města spotřebuje ročně tři tuny potravin a stovky kilogramů ostatního zboží. Ve světle tohoto vývoje nepřekvapuje, že se v Evropě podíl nejmenších dodávek na všech vozidlech kategorie N1 se od roku 1990 do roku 2010 zvýšil z 32 na 45 procent.
Němec s francouzskou DNA
Segmentu jednoznačně dominují francouzské automobilky, které jej na počátku devadesátých let jako první uvedly na trh. I Mercedes-Benz se nakonec rozhodl jít cestou širší spolupráce s francouzským výrobcem, konkrétně značkou Renault. Na úpravě její modelu Renault Kangoo pro potřeby značky s třícípou hvězdou pak podle vedoucího divize Mercedes-Benz Vans Volkera Mornhinwega pracoval celkem tři roky. Jeho cílem bylo, aby prémiové německé značce odpovídal interiér a vnitřní vybavení nové dodávky včetně kvality materiálů a dílenského zpracování, ale i ovládání a upravené jízdní vlastnosti. Vlastním kritériím přizpůsobil také uspořádání, vzhled a funkce pracoviště řidiče, ať se jedná o ovládací páčku se sdruženými funkcemi, hlavici řadicí páky, ovladač světlometů nebo tlačítka na přístrojové desce.
V Kodani jako ryba ve vodě
Citan podle propagačních materiálů výrobce spojuje slušný výkon s kompaktními rozměry a posouvá standardy v městské logistice ve směru k maximální mnohostrannosti, vysoké hospodárnosti a mimořádné bezpečnosti. Jako ideální místo pro prezentaci těchto kvalit nového modelu si Mercedes-Benz v září vybral Dánsko, zemi, v níž žije devět z deseti obyvatel ve městě. Dánská metropole Kodaň se svými úzkými uličkami, hustou dopravou s vysokým podílem cyklistů i svými vysokými nároky na životní prostředí skvěle posloužila k ukázkám praktického uplatnění nového modelu v prostředí, pro něž je především určen.
Flexibilní a mnohostranný…
Doménou nového modelu je městská zástavba, na dálnici se jeho přednosti tolik neosvědčí. Ve městě patří mezi jeho hlavní přednosti kompaktní rozměry, dobrá ovladatelnost, ale především mimořádná mnohostrannost a flexibilita. Pro obchodníky nebo balíkové služby například nabízí nákladový prostor o objemu až 3,8 m3 a maximální užitečnou hmotnost 800 kg. Nákladový prostor může výrobce na jejich přání rozšířit podélnými střešními nosiči a u skříňových dodávek také výklopným střešním panelem pro přepravu nadměrně dlouhých předmětů. Standardně dodávané zadní křídlové dveře Mercedes-Benz rovněž na přání nahradí zadním výklopným víkem s širokým úhlem otevření.
Skvělé uplatnění najde novinka také třeba při rozvozu pizzy, zeleniny nebo jako pojízdné pracoviště drobných řemeslníků. Ti všichni ocení jízdní dynamiku, vysokou úroveň bezpečnosti a robustnost nového modelu. Při jízdě v kodaňských uličkách řidiči vyzdvihovali také to, jak je nový model praktický v každodenním provozu. Malé i velké předměty potřebné během pracovního dne může řidič odložit do velké odkládací schránky před sedadlem spolujezdce, do přihrádky mezi předními sedadly nebo na polici pod stropem v celé šířce čelního okna.
… úsporný s Blue-EFFICIENCY…
Citan pohánějí hospodárné vznětové a zážehové motory Renault, které Mercedes-Benz doplňuje vlastním paketem Blue-EFFICIENCY. Tři výkonné turbodiesely s přímým vstřikováním a výkonem od 55 kW (75 k) do 81 kW (110 k) doplněné temperamentním přeplňovaným zážehovým motorem o výkonu 84 kW (114 k) by měly uspokojit všechny běžné nároky. Všechny vznětové motory výrobce standardně vybavuje filtrem pevných částic. Přenos hnací síly na přední kola zajišťují pětistupňové a šestistupňové převodovky s řadicí pákou ve stylu joysticku, která je umístěna ve snadném dosahu na středové konzole.
Dodávka s novými motory přesvědčuje úsporností. Její průměrná spotřeba se podle údajů výrobce pohybuje kolem 4,7 l / 100 km. V provedení BlueEFFICIENCY, které zahrnuje mimo jiné funkci ECO Start-Stop, řízení akumulátoru a generátoru a v závislosti na variantě i pneumatiky se sníženým valivým odporem, klesá až na 4,3 l / 100 km, což v segmentu nemá soupeře (balíček BlueEFFICIENCY Mercedes-Benz standardně dodává pro citan se zážehovým motorem a na přání pro vznětová provedení). Ekologický přínos nové dodávky se dále zvýrazní, až Mercedes-Benz uvede na trh i její plně elektrickou verzi.
… a bezpečný
Rozsáhlá bezpečnostní výbava zahrnuje standardně dodávaný elektronický stabilizační systém ADAPTIVE ESP®, který zohledňuje zatížení vozidla. Inovativní systém pro regulaci jízdní dynamiky spojuje funkce protiblokovacího systému ABS®, regulace přetáčivosti a nedotáčivosti VDC® (Vehicle Dynamic Control) a systému regulace trakce TCS® (Traction Control System). Součástí balíku jsou i protiprokluzový systém ASR® a regulace hnací síly a brzdného momentu. Ke standardní výbavě nové malé městské dodávky patří kromě toho také asistent rozjezdu do kopce a světlomety pro denní svícení.
Strategie dalšího růstu
Nový model je podle ředitele prodeje dodávek Mercedes-Benz Steffena Lucase součástí strategie rozšiřování palety výrobků o nové potenciálně úspěšné segmenty. Mezi lety 2010 a 2020 se podle něj předpokládá v západní Evropě každoroční nárůst prodeje lehkých užitkových vozidel o dvě procenta a na celém světě o čtyři procenta a Mercedes-Benz se na tomto nárůstu rozhodně hodlá významně podílet. Vedle obsazování nových segmentů proto také dále rozšiřuje již dostupnou nabídku (letos například o elektrickou dodávku Vito E-CELL) a vstupuje na nové trhy (model Sprinter se bude například od příštího roku vyrábět i v Rusku). V letošním roce si zatím značka v tomto směru nevede špatně: Do června Mercedes-Benz podle Steffena Lucase i v obtížném hospodářském prostředí a na velmi volatilním trhu do června prodala zhruba 120 tisíc dodávek, téměř stejně jako loni, a její výnosy vzrostly o sedm procent na 4,5 miliardy €. Celková poptávka po středních a velkých dodávkách v Evropě se přitom v prvním pololetí snížila o šest procent.
Kompletní sortiment
Citan s celkovou hmotností kolem dvou tun v sortimentu německého výrobce doplní rodinu lehkých užitkových vozidel Mercedes-Benz, kterou tvoří modely Vario (6,0 až 8,2 tuny), Sprinter (3,0 až 5,0 tuny) a Vito (2,77 až 3,2 tuny). Jeho základní variantou je skříňová dodávka se třemi délkami karoserie od 3,94 přes 4,32 až po 4,71 metru. Vedle ní Mercedes–Benz uvádí na trh také variabilní pětimístný Citan Mixto se sklopnou zadní lavicí, dělicí mříží mezi interiérem pro posádku a nákladovým prostorem s dvojicí bočních posuvných dveří, který vychází z extra dlouhé varianty.
Třetím základním provedením je Citan Kombi, rovněž pětimístný vůz se sklopnou zadní lavicí a posuvnými dveřmi na přání i na obou stranách, avšak na základě dlouhého provedení. V závislosti na modelu mohou zájemci volit mezi třemi hmotnostními variantami s maximální celkovou hmotností až 2200 kilogramů. První vozidla by měli čeští zákazníci převzít na začátku října a listopadu. Cena nové dodávky začíná na zhruba 400 tisících Kč včetně DPH.