29. dubna 2014
PRAHA (29.4.) – V Praze by měl v rámci zřízení nízkoemisních zón fungovat takzvaný německý model. Auta by tak měla speciální plakety a kontrolovali by je policisté. Vyplývá to z analýzy, kterou projednali radní hlavního města. Analýza navrhuje dvě varianty – první by zahrnovala zhruba šest procent území Prahy, druhá 12 procent.
Kolik řidičů by do zón nesmělo, není nyní jasné. Například rezidenti či záchranka a hasiči by měli dostat od města výjimku, která by jim vjezd umožnila. Jinak by do nízkoemisních zón směly zajíždět pouze automobily splňující příslušné ekologické limity. V rámci německého modelu jsou autům přiřazovány plakety emisních kategorií. „Opatření platí pro všechna vozidla a kontrola je prováděna osobně prostřednictvím policie. Do této kategorie patří téměř všechna německá města, portugalský Lisabon a výhledově česká, rakouská a italská města," píše se v materiálu, který schválili radní.
Pro Prahu je zmíněný model podle odborníků vhodný i proto, že má na rozdíl od takzvaného skandinávského modelu oporu v českých zákonech. Skandinávský model spočívá v omezování nákladní přepravy a v různém typu kontrol včetně kamer. Jak a kde přesně nízkoemisní zóny budou, zatím není jasné. Praha pracuje se dvěma variantami. V té menší by zahrnovala pruh území od Jižní spojky v šíři mezi Braníkem a Krčí až do Dejvic a Bubenče. Území by zahrnovalo kromě zmíněných čtvrtí ještě Staré a Nové Město, Malou Stranu, Vyšehrad, Podolí, Pankrác a část Smíchova a Holešovic.
V druhé variantě by do nízkoemisní zóny patřily kromě zmíněných čtvrtí navíc ještě Žižkov, Vršovice, Vinohrady, Nusle, Karlín, Strašnice a kompletní Holešovice. Rovněž by v ní byla část Libně. Záměr zavedení zón již na konci března projednal a schválil magistrátní výbor pro infrastrukturu a životní prostředí. Ve světě jsou nízkoemisní zóny zavedeny v Rakousku, Belgii Dánsku, Řecku, Maďarsku, Itálii, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku a Velké Británii.
(čtk)