26. října 2013
Řada dopravců potřebuje univerzální návěsy, všestranné nejen co se týče ložného prostoru, ale i výšky královského čepu. Jejich požadavkům vychází vstříc plachtový návěs Schmitz Cargobull Varios. Výška čepu návěsu Varios může být nastavena v rozmezí od 965 až po 1150 milimetrů, a to za pomoci systému Dual-Ride-Height, který společnost Schmitz Cargobull sama vyvinula. Jedná se o speciální vzduchové pérování, jež se přizpůsobuje různým výškám točnice. Díky tomu lze výrazně zlepšit využití vozového parku a redukovat nákladnou výměnu vozidel.
Variabilní je také vnitřní prostor nástavby – vnitřní výšku lze nastavit až na tři metry a získat maximální objem 100 m3, samozřejmě při celkové vnější výšce vozidla 4000 milimetrů. Výšku nástavby lze regulovat pomocí jednoduchého zástrčkového mechanismu na čelní stěně, sloupcích a na zádi. Odstupňování po 50 milimetrech umožňuje nastavení v rozmezí od 2750 po 3050 milimetrů vpředu a od 2850 do 3050 milimetrů v zadní části. Různému nastavení výšek je uzpůsobena jak čelní stěna a zadní portál, tak i boční plachta, kterou lze prodloužit či zkrátit. Součástí nástavby je také třístranná shrnovací plachta se speciální střechou Safety Roof, která nevyžaduje žádné dodatečné diagonální zajištění či vzpěry. Střešní plachta je vyrobena z materiálu s vysokou pevností a je pevně přinýtována ke konstrukci. Střechu lze jednoduše shrnout a vytvořit tak dostatečný prostor pro nakládání. Příčníky v horní části jsou zhotoveny z profilu mírně prohnutého směrem vzhůru, což usnadňuje stékání vody ze střechy a snižuje její zatěžování.
Kapacita až 67 europalet
Pro přepravy paletového zboží je výhodný systém druhé podlahy s širokým rozsahem nastavení, který umožňuje přepravu až 67 europalet. A pokud systém není třeba, dají se nosníky jednoduše uchytit k čelní stěně. Návěsy existují také ve variantách pro specifické druhy přeprav. Příkladem mohou být varianta Coil s integrovanou muldou pro převoz ocelových svitků, varianta Paper s kolejnicemi Joloda pro převoz papírových rolí či varianta Drink uzpůsobená pro převoz nápojů s certifikátem DIN EN 12642 (Code XL). Pro další usnadnění nakládání či vykládání mohou být návěsy vybaveny systémem roztahovacích sloupků zadního portálu. Díky tomu lze po shrnutí střechy snadno zvětšit šířku portálu na každé straně o 450 milimetrů, čímž vznikne velký manipulační prostor pro snadné nakládání. Novinkou je podlaha s protiskluzovým povrchem s certifikátem společnosti Dekra, jejíž součinitel tření se zvýšil až na µ = 0,6, čímž se snižuje síla nutná k zajištění zboží. Navíc tento povrch také dobře odolává opotřebení a není nutná tak častá výměna podlahy jako u standardně používaných protiskluzových podložek.
Společnost TTV a variabilní přepravy
S návěsy typu Varios má dlouhodobě dobré zkušenosti i firma TTV spedice, spol. s r. o. Její historie sahá do roku 1991, kdy její majitel Josef Hlaváček začal provozovat dopravu s kamionem Liaz. O rok později si již pořídil první tahač Volvo, v roce 1994 začal provozovat první návěsy Schmitz Cargobull. V současnosti má firma 90 vozidel a specializuje se na přepravy do Skandinávie. Je součástí skupiny TTV, jež zahrnuje i společnosti TTV spedice, spol. s r. o., TTV servis, spol. s r. o., TC-HK, spol. s r. o., TPL Trading CZ, s. r. o., a T-Air, spol. s. r. o. „Myslím si, že tato specializace je jedinou správnou cestou, protože když člověk chce dělat všechno, nedělá dobře nic. V relaci do Skandinávie se nám týdně točí 70 až 80 vozidel a zbývajících deset až patnáct máme na západní flotile – minoritně se věnujeme Itálii, Nizozemsku a Německu, jiným zemím ne. Na Skandinávii jsme se soustředili natolik, že jsme v této relaci v současnosti největší firma,“ uvedl Josef Hlaváček.
Odlišný přístup
„Jsme však o dost jiní než většina dopravců. Jiní jsme v tom smyslu, že máme přímé osobní kontakty s velkými logistickými a spedičními firmami, které se zabývají přepravami do Skandinávie, a nikdy nejednáme přímo s výrobci. Výhodou je vedle dobré platební morálky to, že pokud některá z těch velkých firem o zakázku přijde, dostane ji jiná, s kterou jsme v také v kontaktu. Navíc tato naše zásada, že s výrobci sami nejednáme, na rozdíl od většiny jiných firem, zvyšuje důvěru našich zákazníků vůči nám natolik, že jsme schopni spolupracovat i bez podepsaných smluv,“ dodal Josef Hlaváček. Firma se v exportu věnuje především přepravám pro automobilový průmysl, a to pro společnosti Volvo a Scania, dopravě různých ocelových prvků, obytných kontejnerů a v menší míře i dopravě nábytku. Ve směru do České republiky pak převažuje doprava papíru, dřeva a železa.
Návěsy Varios u TTV
„S návěsy Schmitz Cargobull máme dobré zkušenosti, nejsou s nimi problémy a nepraskají. A jediný návěs na trhu, který našim rozmanitým potřebám vyhovuje, je Varios. Navíc už před sedmi lety jsme se zaměřili i na vozidla s roztahovacím zadním portálem, kterých dnes již máme přes čtyřicet. Umožňují snadnou nakládku a vykládku i rozměrných a těžkých železných plechů nejen zboku pomocí vysokozdvižných vozíků, ale i jeřábem přes střechu bez rizika poškození návěsu,“ řekl Josef Hlaváček. Společnost podle něj provozuje i návěsy Schmitz Cargobull s klanicemi či vozidla typu mulda pro přepravy svitků a má s nimi opět dobré zkušenosti. „Samozřejmě, i návěs potřebuje pravidelný servis a ten nepodceňujeme. Máme výhodu v tom, že sami provozujeme autorizovaný servis Schmitz Cargobull, který je dostatečně vytížen, takže naše vozidla mají opravdu dobrou péči. Jsem toho názoru, že návěs je pro zákazníka mnohem důležitější než tahač,“ dodal.
(gud/lan)