Volvo

Volvo FMX – těžký speciál se snadnou obsluhou

Volvo FMX – těžký speciál se snadnou obsluhou

Přesně před rokem mělo na mnichovském veletrhu Bauma světovou premiéru nové Volvo FMX určené pro provoz v náročném terénu. Podobně jako krátce předtím u nového modelu FH výrobce s novým terénním vozidlem představil i řadu inovací, které nejen zvyšují jeho životnost, ale také výrazně usnadňují práci řidiče. Nepochybně největší novinkou, kterou řidiči při jízdě nízkou rychlostí v náročném terénu ocení, je systém řízení Volvo Dynamic Steering.

Ten spojuje běžný hydraulický posilovač řízení s elektronicky regulovaným elektrickým motorem napojeným na řídicí ústrojí. Výsledkem tohoto konstrukčního řešení je přesné a výrazně snazší řízení vozidla, tedy i podstatné ulehčení práce řidiče a zvýšení bezpečnosti provozu. „Úkolem elektrického motoru je zaručit dokonalý pocit z řízení po celou dobu provozu. Senzory systému mohou například zjistit, že řidič chce jet přímo vpřed, a v takovém případě automaticky zajistí, aby do volantu neprocházelo žádné rušení z povrchu vozovky,“ uvedl při představení systému Volvo Dynamic Steering Gustav Neander, jeho projektový manažer. „Při nízkých rychlostech je řízení vozidla díky elektromotoru velice snadné. I plně naložené vozidlo na stavbě provozované v terénu na hrubém povrchu lze řídit zcela bez námahy. Řidiči kamionů, kteří systém v průběhu vývoje testovali, byli všichni jeho výhodami ohromeni,“ dodal.

Za volantem křeček Charlie

Aby Volvo názorně demonstrovalo, jak snadné je nový model FMX řídit, posadilo loni v září za jeho volat řidiče do té doby nevídaného – křečka Charlieho. Ten se záhy stal jednou z hvězd internetu, když při své pouti za mrkvičkou dokázal v kleci hravě točit volantem ocelového kolosu pohybujícího se malou rychlostí. To vše jen se svými 175 gramy a za pomoci systému Volvo Dynamic Steering.

Přednosti systému Dynamic Steering

Mezi přínosy nového systému patří především to, že elektromotor při nízkých rychlostech přebírá práci svalů řidiče, který tak může řídit bez namáhání ramen a paží. Další výhodou je, že se systém Volvo Dynamic Steering automaticky aktivuje i při couvání. Systém navíc tlumí reakce vozidla na nerovnosti jízdního povrchu – vozidlo jede rovně a řízení je stabilnější a řidič nemusí volant neustále vyrovnávat. Při jízdě mimo stavbu, třeba na dálnici, přesné řízení přináší podle výrobce vynikající směrovou stabilitu, díky níž má řidič úplnou kontrolu při libovolné rychlosti a může se při řízení více uvolnit. Systém dynamického posilovače řízení eliminuje v podstatě všechny malé pohyby volantu, ke kterým na současných vozovkách nevyhnutelně dochází. Inteligentní systém také rychle rozpoznává strmě vyklenutý povrch vozovky nebo boční vítr a automaticky provede kompenzaci, aby mohl řidič pokračovat v řízení přímo vpřed a nemusel se namáhat s vyrovnáváním volantu.

Motorizace a převodovka I-Shift

Nový model Volvo FMX se dodává s několika typy jedenáctilitrových a třináctilitrových motorů splňujících normu Euro 6. Motor D13 má výkon od 279 kW (380 k) do 368 kW (500 k), motor D11 pokrývá rozsah výkonu od 243 kW (330 k) do 331 kW (450 k). Převodovku I-Shift, která je efektivní i při manévrování v nízkých rychlostech, lze spojit také s přední hnací nápravou. Další výhodou nové převodovky I-Shift je delší interval pro výměnu oleje (450 000 kilometrů).

(lan)

www.volvotrucks.cz

spinner