Volvo

Volvo předvedlo novou řadu vozidel přímo v provozu

Volvo předvedlo novou řadu vozidel přímo v provozu

Společnost Volvo Trucks inovovala během osmi měsíců celou svou řadu nákladních vozidel. Nejprve loni v září představila nové Volvo FH, které se letos stalo držitelem ocenění Truck of the Year 2014, po němž postupně následovaly nové modely FM, FMX, FE a FL. Letos v září se s nimi motorističtí novináři mohli ve Švédsku seznámit v plném provozu na silnicích i v náročném terénu.

Pro všechny řady je charakteristický důraz na pracovní prostředí řidiče, zvýšení bezpečnosti a vyšší efektivitu provozu. Například vedle již loni představeného systému I-See, který využívá informací o dříve projetých trasách pro efektivnější řazení, akceleraci a brzdění s cílem snížit spotřebu paliva, je užitečnou novinkou systém Volvo Dynamic Steering usnadňující řízení silničních i terénních vozidel a zvyšující jejich bezpečnost. Na dálnici dává vozidlu výbornou směrovou stabilitu, automaticky vyrovnává prudký sklon vozovky či poryvy bočního větru a při nízkých rychlostech i plně naložené soupravy umožňuje řidiči otáčet volantem s minimální silou. U terénní řady FMX tento systém dokáže i v hrbolatém terénu srovnat bezpečně vozidlo do přímého směru bez zásahu řidiče.

Řada Volvo FM

Volvo FM může být, podobně jako Volvo FH, vybaveno podpůrnými bezpečnostními systémy, například radarem a systémem včasného varování před nárazem. Lze jej doplnit i o bezdrátové dálkové ovládání, s jehož pomocí si řidič může ihned zkontrolovat hmotnost nákladu a jeho rozložení. V nabídce pro řidiče je také mobilní aplikace My Trucks, která jim umož-ňuje odkudkoli ovládat a monitorovat některé funkce vozidla, jako třeba topení, přístrojový panel, uzavření dveří vozidla či stav alarmu. Nové modely Volvo s motory Euro 6 mají společnou nižší hmotnost podvozku, kterou se výrobce snaží nejen zvýšit užitečnou hmotnost, ale přispět i k menší spotřebě nových pohonných jednotek. Novým prvkem u řady FM jsou tři řízené nápravy, buď jedna vpředu a dvě vzadu při konfiguraci 8×2 s podvozkem Tridem, nebo dvě vpředu a jedna vzadu při konfiguraci 8×2 se dvěma předními nápravami. Tato řešení snižují poloměr otáčení i opotřebení pneumatik. Volvo FM může být poháněno jedenácti- či třináctilitrovými motory Euro 6 ve výkonovém rozpětí od 243 do 397 kW (330 až 540 k).

Vozidla Volvo FE a FL

Pro nová vozidla řad FE a FL jsou určeny nové osmi- a pětilitrové motory s výkony od 154 do 235 kW (210 až 320 k). Díky rychlému přenosu točivého momentu při nízkých otáčkách jsou oba motory vhodné pro rychlé, pohodlné a bezpečné řízení ve městech a příměstských oblastech. Model Volvo FE lze nyní osadit i převodovkou I-Shift. Další novinkou je standardní výbava modelů Volvo FE a FL elektronickým stabilizačním systém ESP. V nabídce je také nová dvanáctitunová verze modelu Volvo FL se čtyřválcovým motorem D5 o výkonu 176 kW (240 k), speciálně optimalizovanou převodovkou I-Sync a s o 500 kilogramů nižší hmotností, než mají vozidla s šestiválcovým motorem.

Volvo FMX

Speciál značky Volvo do těžkého terénu, řada FMX, pokračuje v trendu zvyšování bezpečnosti, pohodlí a efektivity, který výrobce loni předznamenal s řadou FH. Nový systém Volvo Dynamic Steering činí jízdu bezpečnější a výrazně snižuje riziko přetížení řidiče při náročných pracovních směnách. Pohodlí, ale i průchodivost terénem zvyšuje také nový systém zadního vzduchového odpružení. Prostorná kabina je vyrobena z vysokopevnostní oceli a i z jejího vnějšího designu je zřejmé, že vozidlo je určené do náročných provozních podmínek. Nad odolným třídílným nárazníkem je umístěno vlečné oko dimenzované až na hmotnost 32 tun a vylepšení doznaly i světlomety. Podobně jako u ostatních modelů Volvo je řada ovládacích prvků umístěna na volantu a za zmínku stojí i nové sedadlo, které výborně jistí tělo řidiče v pohodlné poloze.

Dojmy z jízdy

Každou řadu jsme si mohli vyzkoušet v provozních podmínkách, které odpovídaly jejímu určení. Citlivé řízení, velmi snadná ovladatelnost u silničních verzí se systémem Volvo Dynamic Steering, dostatečný výkon i ve stoupáních, úsporná jízda s aktivovaným systémem I-See či nízká hlučnost v kabině daná mimo jiné novým vstřikováním motorů Euro 6, to vše mění dříve náročnou práci řidiče na příjemnou relaxaci. Pro distribuční a komunální vozidla byl na testovacím okruhu společnosti Volvo Truck připraven rovněž slalom simulující jízdu v úzkých křivolakých uličkách vyžadující časté manévrování. I verze s delšími povozky a nástavbami zvládaly průjezd touto trasou bezpečně a plynule.

Terénní vozidla řady FMX jsme si mohli vyzkoušet v pro ně opravdu důstojném prostředí – v obřím kamenolomu v blízkosti Göteborgu. Co do pohodlí si kabiny nových vozidel nikterak nezadají s kabinami vozidel pro dálkovou dopravu. Například nové pohodlné sedadlo řidiče bychom očekávali spíše ve sportovně laděném osobním vozidle než v terénním nákladním speciálu. A totéž se týká i obsluhy, která byla natolik snadná, že méně zkušený řidič by mohl snadno zapomenout, jak těžký náklad má za zády; velkou měrou k tomu přispívá již zmíněný systém Volvo Dynamic Steering. Spolu s novým zadním vzduchovým odpružením zvyšoval stabilitu vozidla a usnadňoval průjezd náročným terénem. Účinná motorová brzda byla schopna bezpečně zpomalovat vozidlo i v prudkých klesáních, jedinou výjimkou byly kratší úseky, v nichž se nestačil plně projevit její výkon a bylo nutno si vypomoci provozní brzdou. Výborně se osvědčila i převodovka I-Shift, která pracovala s minimálními prodlevami.

Milan Frydryšek

spinner