CNG

Vozové parky na CNG šetří desítky milionů korun

Vozové parky na CNG šetří desítky milionů korun

Nejen dopravní podniky si stále častěji pořizují autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) a šetří tím ročně i více než deset milionů Kč – postupně přibývají vozidla na CNG i v organizacích, jakými jsou Česká pošta, hasičské záchranné sbory, městské policie, vysokozdvižné vozíky ve firemních skladech a mnoho dalších. Podle nejnovější zprávy Navigant Research má světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů stoupnout ze zhruba 170 tisíc ročně dosažených v roce 2013 na téměř 400 tisíc v roce 2022.

Ukazuje se, že zejména městské autobusy, podnikové nákladní vozy, firemní flotily nebo obslužná vozidla nepotřebují tak širokou síť plnicích stanic, přitom náklady na paliva jsou vždy největší nákladovou položkou vozových parků. Důsledkem toho se CNG stále více využívá v organizacích a firmách. V případě soustředění většího počtu firemních CNG vozů v jednom středisku nebo jedné lokalitě se také vyplatí postavit firemní stanici přímo v areálu společnosti, která může být i veřejná.

První vlaštovkou byla Česká pošta

V České republice se jako první rozhodla využít možné úspory ve velkém Česká pošta. Ta provozuje v současné době celkem 5300 vozidel, z čehož již skoro 700 vozidel jezdí na CNG. Tento počet ale hodlá maximálně rozšířit. Závisí to pouze na počtu a hustotě CNG stanic. Jen letos chce pořídit dalších asi 400 nových vozů na CNG. „Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až čtyřicet procent nákladů,“ řekl Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty. „Máme tu zkušenost, že jakmile společnosti začnou využívat CNG, již nikdy si nechtějí pořizovat auta na benzin, ta úspora kolem padesáti procent je opravdu zřetelná,“ upozornil Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Další takový velký vozový park vlastní Vítkovice, kde používání téměř 400 vozů ušetří společnosti ročně kolem 14 milionů Kč.

Vozy na CNG jsou také v barvách městské policie či hasičů

CNG vozy začínají postupně využívat i policie a Hasičský záchranný sbor. „Rozhodli jsme se pro obměnu nejméně poloviny všech našich vozů. V současné době jich na CNG provozuje Městská policie Ostrava celkem dvacet. Vše bylo zrealizováno během dvou měsíců a už v roce 2012 jsme měli celou plynovou flotilu. Jen za rok 2012 při průměrném počtu najetých asi 800 tisíc kilometrů s celkem dvaceti vozy činila úspora více než jeden milion Kč, návratnost naší investice byla asi jen rok a půl,“ říká Zdeněk Harazim, ředitel Městské policie Ostrava. Také Hasiči Pardubice začali od listopadu loňského roku jezdit s prvními čtyřmi vozy na CNG. „Za první dva měsíce jsme najeli jen asi čtyři tisíce kilometrů a už nyní činí úspora zhruba sedm tisíc Kč, předpokládáme, že za každý rok by úspora mohla činit až 68 tisíc Kč na každé auto. Náklady na jeden kilometr jízdy nepřekročí s vozy Škoda Citigo CNG jednu korunu na kilometr,“ tvrdí Vendula Horáková, tisková mluvčí HZS Pardubického kraje.

Státní správa zatím ekologická vozidla ignoruje

Program obnovy vozového parku veřejné správy ekologickými vozidly na roky 2009 až 2013 definoval povinnost orgánů veřejné správy mít podíl ekologických vozidel na celkově využívaném vozovém parku do konce roku 2013 ve výši nejméně 25 procent. Letošní kontrola ukázala, že ani minimální závazek, který si sama uložila, za celých pět let nesplnila. Většina ministerstev si tato vozidla nepořídila. „Bohužel po pěti letech fungování programu je stav takový, že v České republice jezdí sice už více než sedm tisíc vozidel na ekologický stlačený zemní plyn, ale ministerstva nevlastní takové vozidlo ani jediné, a přitom usnesení vlády většina ministerstev vůbec nesplnila,“ řekl Jan Ruml. Jedná se o ministerstva vnitra, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, práce a sociálních věcí, životního prostředí, dopravy a ministerstvo obrany. Před dvěma lety při průběžném vyhodnocení splnilo závazek dokonce jediné ministerstvo. „Ještě v roce 2010, kdy již bylo v platnosti usnesení vlády, některé úřady dokonce nakupovaly vozidla plnící pouze emisní limity Euro 4,“ uvádí se v materiálu Informace o splnění Programu obměny vozového parku veřejné správy, který projednala na počátku dubna vláda. „Nedostatek plnicích stanic na CNG, na který si někdy úřady stěžují, je pouhá výmluva, protože si úřady nepořídily ani vozy na klasická paliva normy Euro 5, navíc k dispozici je již u nás více než padesát plnicích CNG stanic, a to ve většině krajů znamená asi šest až sedm stanic a nyní rychle přibývají,“ doplnil Jiří Šimek.

Příkladem ekologického přístupu mohou být autobusoví dopravci

Naopak příkladný přístup k ekologickým vozidlům mají někteří autobusoví dopravci, v současné době jezdí v ČR již kolem 430 autobusů na CNG a tento počet neustále roste. Například město Kladno dává jednoznačně přednost autobusům poháněným zemním plynem. „Naším cílem je postupně zvýšit jejich počet až na 60, tedy přibližně třetinu vozového parku společnosti. Pořizovací cena těchto autobusů je sice o něco vyšší, ale dotace pokryje 40 procent pořizovací ceny,“ potvrdil Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno. V Ostravě už mají plán na nákup asi sta kusů autobusů na CNG. Dopravní podnik v Pardubicích, který už dnes provozuje 20 CNG autobusů, uspoří za rok kolem 11 milionů Kč, Jihlava při 13 autobusech necelých pět milionů Kč. Firemní CNG vozové parky se nepochybně ještě rozšíří, neboť například Škoda Auto už prezentovala novou Octavii s pohonem na CNG. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla.

Tomáš Johánek

www.cps.cz

spinner