14. dubna 2014
PRAHA (14.4.) – Po vstupu České republiky do Evropské unie padly kvóty omezující počet kamionů směřujících z Česka do původních členských zemí EU. Skokový nárůst přeprav ale nenastal a objem přepraveného zboží se v letech 2003 a 2004 meziročně se zvýšil jen o 3,2 procenta. O téměř 24 procent meziročně narostl objem mezinárodních přeprav až v roce 2006, o bezmála osm procent pak v roce 2008 po vstupu Česka do schengenského prostoru. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy.
Zpoždění v nárůstu množství přeprav po otevření hranic přičítá Martin Pípa ze sekce dopravní telematiky Centra dopravního výzkumu postupnému zvykání si tuzemských dopravců na nové podmínky a požadavky. Právě kvůli nim byl faktický rozmach dopravy zpožděný zhruba o rok a půl.
„Před vstupem do EU přistupovaly k českým dopravcům jednotlivé členské státy EU rozdílně,“ informoval generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Zatímco Německo bylo v tomto ohledu benevolentní a povolenek pro tuzemské kamiony přidělovalo dostatek, po zrušení omezení se tuzemským dopravcům otevřely výrazně větší možnosti vozit zboží například do Rakouska nebo Itálie.
Část přepravního boomu se tak podle Hromíře odehrála ještě před vstupem do unie právě proto, že Německo bylo a nadále zůstává největším exportním partnerem Česka. Po vstupu nicméně s koncem regulace postupně začal narůstat počet tuzemských dopravců, což spolu s rostoucí konkurencí snížilo ceny mezinárodní přepravy. Do současnosti přetrvaly jen kvóty na dopravu zboží do třetích zemí mimo EU, například z Francie do Ruska.
(čtk)