4. ledna 2013
PRAHA (4.1.) – V loňském roce se sice vybrala rekordní částka na elektronickém mýtném, nicméně plány byly ještě vyšší. Z výběrů ukrajuje ekologický efekt mýtných sazeb, dopravci využívající vozidla z kategorie Euro 5 nepocítili navýšení sazeb. „Právě podíl těchto vozidel na vybrané mýtném se stále zvyšuje,“ informoval mluvčí MYTO.CZ David Šimoník.
Nejslabším měsícem loňského roku z hlediska výběru mýta byl prosinec, kdy kamiony zaplatily 568 milionů Kč. „Očekávaný pokles způsobilo rozvržení svátečních dnů, které letos vyšly všechny na pracovní dny,“ pokračoval David Šimoník. Aktuálně je v mýtném systému registrováno 637 881 uživatelů, z nichž 12 procent (75 620) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta.
Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá necelé jedno procento vybraného mýta. Účinnost výběru mýta coby hlavní parametr úspěšnosti fungování mýtného systému, měřená nezávislým auditorem Logica, dosáhla v roce 2012 průměrné hodnoty 99,6 procenta.
Takřka identicky se z pohledu vybraného mýta vyvíjela obě pololetí roku. V prvním bylo vybráno 4,382 miliardy Kč, ve druhém právě skončeném to bylo 4,297 miliardy Kč. Nejsilnějším dnem historie českého mýtného systému od roku 2007 je 26. září 2012 s výběrem 34 404 351 Kč za jediný den.
V roce 2013 se podle dohod s autodopravci nebudou měnit mýtné tarify. „V letošním roce bude pokračovat obměna vozového parku kamionů směrem k ekologičtějším motorům, bude se tedy dále zvyšovat podíl kamionů v kategorii Euro 5 na vybraném mýtném. To sebou může reálně přinést pokles vybraného mýta až k 8,5 miliardám Kč," upozorňuje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Na výši vybraného mýta se negativně projeví také zvýhodňování autobusové dopravy a množstevní slevy, které mohou dopravci čerpat zpětně již za část roku 2012.
(tj)