25. ledna 2014
Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura by chtěl v budoucnu převést většinu páteřních autobusových linek na koleje. Zatímco v současnosti je autobusová doprava nejdůležitější součástí holdingu, postupem času by se jí měla stát železniční doprava a autobusové linky budou jezdit na trasách, kde vlaky nedávají smysl, řekl minulý týden Radim Jančura.
Student Agency se také chystá účastnit tendrů jak na regionální, tak dálkovou železniční dopravu v Česku i na Slovensku. Ke konkrétním krokům se Radim Jančura chystá ve chvíli, kdy bude jasno o sestavení nové vlády a o vizích ministerstva dopravy.
Tržní prostředí ničí dumpingové ceny
„Náklady na sedačku jsou u autobusu i u vlaku stejné. Rozdíl je ve financování. Když přijdu za bankami a budu chtít půjčit miliardu na autobusy, tak se nebudou na nic ptát a půjčí mi ji. Vědí, že jsme schopni dodržet byznys plán, který si stanovíme. Jenže u vlaků mi budou dělat problémy, protože byznys plán se může zhroutit kvůli konkurenci,“ řekl. Aktuálně mu banky nechtějí půjčit na nákup vozidel pro trasu Praha – Hamburk, protože prodělává na trase Praha – Ostrava. Podle Radima Jančury je důvodem podnákladové jízdné Českých drah. „To stejné se může stát i na trase do Hamburku. Je potřeba, aby tento případ co nejdříve vyřešil antimonopolní úřad,“ uvedl.
Čeká se na další tendry
Radim Jančura by se rád dostal na trasu mezi Prahou a Brnem, kde s autobusy právě před deseti lety začínal, poprvé vyjel 5. ledna. „Jsme připraveni na této trase provozovat vlaky kategorie EuroCity a expres bez dotací. Ale pouze sami, ne proti Českým drahám, které pobírají dotace na linku z Děčína přes Prahu do Břeclavi 625 milionů Kč ročně,“ vysvětlil Jančura. V případě, že budou dále jezdit ČD s dotacemi, chce si počkat na tendry na dotované rychlíkové tratě.
(čtk)