Autosalon Ženeva 2013

Ženeva hostila největší motoristickou přehlídku roku

Ženeva hostila největší motoristickou přehlídku roku

Autosalon v Ženevě patří mezi nejvýznamnější automobilové přehlídky na světě. Automobilky si právě do Ženevy schovávají premiéry novinek přicházejících před hlavní motoristickou sezonou. Akce je i tradiční hlavní přehlídkou konceptů pro nejbližší budoucnost a řady technologických novinek.

Posledních několik let se snažila expozicím výrobců vozidel dominovat vozidla s elektrickým pohonem. Po loňském menším ústupu z předních pozic byl letos již zcela patrný odsun těchto pohonů poněkud do ústraní. Automobilky investovaly značné prostředky do vývoje elektromobilů, aby konstatovaly, že se jim i přes vynaložené úsilí stále nepodařilo vyřešit starý problém velké hmotnosti a omezeného dojezdu. Tomu odpovídá také zájem potenciálních kupců: mnozí museli konstatovat, že se příliš nehrnou.

Jako lepší varianty se jeví hybridní technologie, které se pomalu začínají na trhu prosazovat. Kromě dnes již evergreenu vozů Toyota, která přišla jako první s hybridní modelovou řadou Prius, se všichni snaží nějaký ten hybrid připravit. Volkswagen například představil hybridní vůz XL 1, který se svou spotřebou necelého litru nafty na 100 ujetých kilometrů patří mezi nejúspornější sériově vyráběné automobily. Zatím se jich plánuje vyrobit jen 250, ale i tak mohou (spolu s dalšími modelovými řadami s nízkou spotřebou) koncernu pomoci v získání kreditů pro výrobu luxusních automobilů se spotřebou ve vyšších hladinách.

Kvůli omezenému úspěchu elektromobilů se hledají další alternativy, mezi kterými je i plánovaná výroba vozidel s pohonem vodíkovými články. I tento vývoj je velmi finančně náročný, a tak se výrobci spojují do jednotlivých aliancí. Společné plány na vývoj oznámily například automobilky Daimler, Ford a Nissan nebo BMW a Toyota. Přes všechny tyto snahy hovoří vývojoví pracovníci o tom, že zatím nejlevnější a asi i nejpravděpo­dobnější cestou několika nejbližších let je další vývoj současného spalovacího motoru.

Vzduchový hybrid

Skupina PSA Peugeot Citroën ve spolupráci s vývojáři od společnosti Bosch vyvinula technologii nazvanou Hybrid Air, jež se po dlouhém utajování představila veřejnosti právě v Ženevě. Prohlédnout si ji návštěvníci mohli v koncepčních vozidlech Peugeot 2008 a Citroën C3. Technologie Hybrid Air se opírá o spojení benzinového motoru, systému skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, sestavy dvou hydraulických čerpadel a automatického převodu využívajícího planetovou převodovku. Využít je možné tři režimy jízdy – režim Air s nulovými emisemi; klasický režim, kdy pracuje jen spalovací motor; a také kombinovaný režim využívající jak výkon spalovacího motoru, tak sílu stlačeného vzduchu. Stlačený vzduch dokáže pohánět vozidlo až do rychlosti 70 km/h, a to až z 80 procent při jízdě v městském provozu. Prototyp C3 Hybrid Air tak dokáže jezdit s průměrnou spotřebou 2,9 l / 100 km.

Supersporty, kombíky a kompaktní SUV

Také „běžných“ automobilů se v Ženevě představila jako obvykle celá řada. V letošním roce se největší zájem soustřeďoval na kategorii vozů kombi, kde se odehrálo několik světových premiér, a pak také na kompaktní vozy SUV. Zapomenout nelze ani na několik supersportů, které již tradičně patří k premiérám autosalonu v Ženevě. Alfa Romeo konečně připravila do sériové výroby sportovní model 4C. Karbonový rám nese karoserii se šířkou dva metry, délkou čtyři metry a výškou pouhých 118 centimetrů. Pohon zajišťuje čtyřválec o výkonu 177 kW, který je přenášen na kola zadní nápravy prostřednictvím samočinné dvouspojkové převodovky.

Nové BMW řady 3 Gran Turismo v sobě spojuje výše umístěná sedadla spolu s nabídkou velkorysého vnitřního prostoru, což vše je základem pro cestovní komfort. Nové BMW řady Gran Turismo je o 200 milimetrů delší než provedení Touring a má ve srovnání s ním rozvor náprav prodloužený o 110 milimetrů. Místo pro nohy vzadu sedících cestujících automobilka zvětšila o 70 milimetrů, čímž se komfort zadních sedadel dostává dokonce mezi BMW řady 5 a BMW řady 7.

Bentley představil svůj nejrychlejší a nejvýkonnější čtyřdveřový model, luxusní limuzínu Flying Spur. Vůz pohání motor Bentley W12 6,0 l přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který je spojen s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF. Disponuje výkonem 625 koňských sil a točivým momentem 800 N.m.

Citroën kromě výše zmíněného konceptu Hybrid Air nabídl facelift malého modelu C3, ale především představil vůz Technospace, nástupce rodinného modelu C4 Picasso, který je sice ještě stále konceptem, ale podle posledních informací již velmi blízkým sériové podobě.

Dacia představila nový kombík Logan MCV postavený na platformě nové modelové řady Logan a Sandero. Nabízí rodinný vůz s rozměrným prostorem za přijatelnou cenu. Dacia ukázala také užitkovější model Docker.

Supersport Ferrari nesoucí prostý název LaFerrari se stal jedním z lákadel letošního ženevského autosalonu. Předpokládaná cena přes milion € a pouze 499 vyrobených kusů z něj již dnes dělají automobilovou­ ikonu.

Ford představil nové Tourneo Courier, které doplňuje řadu Tourneo o model segmentu B. Modely SUV doplnil po nedávné premiéře nové Kugy také kompakt, který dostal název EcoSport.

Honda přivezla do Ženevy koncept verze kombi modelové řady Civic. Tato nová karosářská varianta má dále podpořit atraktivitu této modelové řady.

Kompaktní SUV Chevrolet Trax je sesterským modelem Opelu Mokka. K pohonu jsou připraveny dva zážehové a jeden vznětový motor a zvolit můžete i pohon všech kol. Premiéru si v Ženevě odbyly také nové vysokovýkonné modely Kia pro_cee’d GT a cee’d GT. Dosud nejsportovněji zaměřené sériově vyráběné vozy značky jsou poháněny motorem 1,6 GDI, vybaveným turbodmychadlem typu twin-scroll s výkonem 150 kW a točivým momentem 265 N.m.

Klasickou textilní skládací střechu a čtyři místa pro posádku dostal do vínku Opel Cascada. Elegantní kabriolet střední třídy využívá elektrické ovládání k otevření střechy, což zvládne za 17 sekund i v rychlosti do 50 km/h.

Nové malé MPV Nissan Note je vybaveno dvěma zásadními technologiemi – kamerovým systémem zobrazování okolí vozidla a bezpečnost-ním štítem (Safety Shield). Bezpečnostní štít se skládá ze tří pokročilých bezpečnostních systémů – systému sledování mrtvého úhlu, systému upozornění na opuštění jízdního pruhu a systému rozpoznávání pohybujících se předmětů. V kombinaci se systémem zobrazování okolí vozidla chrání nejen samotné cestující, ale i všechny ostatní účastníky v provozu. Peugeot 2008 je novým městským crossoverem, na jehož vývoji se od počátku podílely současně designérské týmy z různých částí světa – v Paříži, v Šanghaji a v Sao Paulu. Vozidlo hodlá zaujmout zákazníky nejen v Evropě, ale i v Číně a v Jižní Americe.

Další kombi verzi nabídla Toyota svým modelem Auris Touring Sports. První kombi v nižší střední třídě s hybridním pohonem podle vyjádření výrobce produkuje emise CO2 v hodnotách okolo 86 g/km. Zákazníci si mohou zvolit i některý z nabízených zážehových a vznětových motorů.

Renault představil nový městský crossover Captur. Kompaktní model je dlouhý 4,12 metru a sdílí platformu s novým Cliem. Uvnitř je například i zcela nový integrovaný multimediální on-line dotykový tablet R-Link.

Pro místní motoristy byla asi nejočekávanější novinkou světová premiéra nové řady Škoda Octavia Combi, která debutovala spolu s výstavní premiérou nové Octavie. Objem zavazadlového prostoru u nové Octavie Combi se mezigeneračně zvětšil o pět litrů na celkových 610 litrů. Rozdíl oproti novému liftbacku je dokonce dvacet litrů. V případě, že se sklopí opěradla zadních sedadel, zvětší se objem zavazadlového prostoru až na 1740 litrů.

Volkswagen Golf byl v Ženevě vyhlášen jako Car of the Year 2013 (tedy jako Auto roku 2013) a v expozici německé automobilky se jako novinka objevila jeho varianta kombi. Tu navíc doplnila ostrá verze GTI a její dieselová varianta GTD.

Volvo představuje v letošním roce nejrozsáhlejší inovaci svých modelů v historii značky. Přepracovalo jak S60, V60, XC60, tak i S80, V70 a XC70. Až do Ženevy však švédský výrobce tajil jinou novinku – nový bezpečnostní systém rozpoznávání cyklistů s funkcí automatického brzdění.

Jiří Svoboda

spinner