17. května 2014
Ministerstvo dopravy hledá poradce pro chystaný tendr na pokračování mýtného systému. Jak by tento nový systém podle vás měl vypadat?
„Druh použité technologie pro výběr mýta není pro nás rozhodující. Nám záleží na spolehlivosti a přívětivosti systému a samozřejmě na jeho nákladnosti, protože naším zájmem je, aby peníze, které odevzdáme za mýto, se v co největší míře vracely zpět na silnice a nesloužily k financování provozu samotného systému.
Rozšíření mýta na silnice nižších tříd považujeme za ekonomický nesmysl, na který by se doplácelo z peněz vybraných na dálnicích. Jako regulační prostředek mýtné funguje velmi omezeně (viz zdražení mýtného v pátek odpoledne, které se na provozu měřitelným způsobem neprojevuje). Pro zamezení objíždění lze využít dopravních značek s následnou kontrolou, což je neporovnatelně levnější a účinnější. Dokazuje to například odklon dopravy z pražské Jižní spojky. Zpoplatnění silnic 2. a 3. tříd ani neočekáváme vzhledem k vyjádřením současného ministra, který tento neekonomický krok také odmítá.
Stávající systém doznal během doby na základě našich připomínek řadu vylepšení. V poslední době je to například zlepšení situace v oblasti vybírání nedoplatků a fungování portálu IWP. S ministrem budeme jistě jednat o sazbách a byli bychom rádi, aby opět došlo k nějaké dlouhodobější dohodě, která umožní firmám plánování nákladů v delších časových horizontech. Rovněž, bude-li zájem, nabízíme bohaté zkušenosti uživatelů mýtného systému.
Byli bychom také rádi, aby Česká republika už výrazněji pokročila v zavádění systému jednotné služby elektronického mýtného pro celou Evropu, protože v tomto směru zaostává za ostatními zeměmi Evropské unie.“