​FIATA: Speditéři mají velké obavy z nových obchodních praktik v námořní dopravě

​FIATA: Speditéři mají velké obavy z nových obchodních praktik v námořní dopravě

Nedávné oznámení uživatelům služeb nákladní dopravy skupiny A.P. Moller‑Maersk a jejích integrovaných služeb, které omezuje přístup mezinárodních speditérů v mnoha ekonomikách prostřednictvím přechodu od smluvních ujednání ke spotovým sazbám, vyvolává vážné obavy ohledně významných změn v obchodní praxi a dlouhodobě zavedeném lex mercatoria v odvětví námořní dopravy. Upozornila na to Mezinárodní federace spedičních svazů (FIATA).

FIATA uvedla, že se očekává, že spediční odvětví jako klíčový organizátor poskytování služeb ve všech druzích dopravy v rámci operací „od dveří ke dveřím“ bude značně znevýhodněno, přičemž v konečném důsledku budou nejvíce postiženi odesílatelé a spotřebitelé.

Takové praktiky jsou považovány za dominanci na trhu a narušení hospodářské soutěže, které byly umožněny prostřednictvím vládních daňových úlev a dotací lodním společnostem v různých jurisdikcích. V počtu námořních linek poskytujících služby v oblasti mezinárodní námořní přepravy zboží již došlo k dramatickým změnám, přičemž v posledních dvou desetiletích došlo ke konsolidaci v podobě několika dominantních námořních linek, které tuto dominanci ještě posílily vytvořením klíčových aliancí. Tyto linky a aliance se rovněž zaměřily na vertikální integraci služeb prostřednictvím akvizic terminálových manipulačních operací a vnitrostátních a mezinárodních spedičních subjektů. Ve většině ekonomik regulační orgány pomalu přijímaly opatření proti aspektům narušujícím hospodářskou soutěž, které tyto fúze nebo aliance v oblasti poskytování logistiky mezinárodního obchodu vyvolávají, stejně jako proti dopadu na spotřebitelské ceny v době značných fiskálních omezení.

„Tyto změněné dohody, které byly urychleny a usnadněny pandemií, vedly k významným neočekávaným ziskům těchto ´několika´ a jejich schopnosti určovat životaschopnost ostatních nabízejících služby nákladní dopravy na nyní velmi narušeném a nestabilním trhu. Jejich integrace jim umožňuje diferencovat ceny, což ovlivňuje volnou tržní soutěž. Je velmi politováníhodné, že tyto zisky nejsou lépe využity k investicím do dekarbonizace a udržitelnějšího námořního průmyslu,“ uvedl Stéphane Graber, generální ředitel FIATA.

FIATA v rámci svého zastoupení mezinárodních speditérů, jejichž významnou součástí jsou malé a střední podniky (MSP), vítá práci, kterou provádí Federální námořní komise USA a Australská komise pro produktivitu, aby se veřejně zabývaly těmito vyvíjejícími se obchodními dohodami. FIATA naléhavě vyzývá ostatní ekonomiky, aby následovaly jejího příkladu a řešily případné dopady na své mezinárodní závazky prostřednictvím Světové obchodní organizace, včetně Evropské komise, pokud jde o její konsorciální blokovou výjimku.

„Ochrana poskytovaná lodním společnostem v rámci antimonopolních/antikonkurenčních právních předpisů různých ekonomik je nyní ve skutečnosti reliktem minulosti a musí být nyní ve všech jurisdikcích zpochybněna, pokud jde o dominanci lodních společností na trhu, neutralitu hospodářské soutěže a stanovování cen,“ uvedl Stéphane Graber.

Zvýšené náklady na podnikání s poskytovateli služeb námořní přepravy přinesly nepředstavitelné zisky těm, kteří mají dominantní postavení na trhu, a zároveň mají škodlivý dopad na malé a střední přepravce, kteří jsou v mnoha případech významnými zaměstnavateli a přispívají k ekonomice v mnoha zemích světa. FIATA se znepokojením konstatuje dopad logistického procesu na index spotřebitelských cen v USA i dalších ekonomikách.

(lan)

Foto: LAN

spinner