M-commerce je v celé Evropě na vzestupu, e-commerce v Česku ovlivňuje třetina zákazníků

M-commerce je v celé Evropě na vzestupu, e-commerce v Česku ovlivňuje třetina zákazníků

Podíl online nákupů přes mobilní zařízení neustále roste. Vyplynulo to z každoročního nejkomplexnějšího průzkumu přepravní společnosti DPDgroup. M-commerce zaznamenala mezi lety 2016 a 2018 nárůst o 10 procent na celkových 54 procent.

Oblast m-commerce tlačí silně do popředí mileniálové, plných 62 procent z nich nakupuje přes chytré telefony, což je o 13 procent více než v roce 2016. Stále častěji si lidé nechávají vozit zboží ze zahraničí a roste také internetový trh s jídlem.

Celé oblasti e-commerce i nadále dominuje obchod s módou. Ta loni představovala 47 procent všech online nákupů v Evropě. Následovala obuv (39 %), knihy (37 %), pak produkty pro zdraví a krásu (35%) a na pátém místě elektronika (32 %). V České republice byla na první příčce také móda (43 %), na druhé tradičně volnočasové zboží (37%) a třetí zdraví a krása (35 %). Elektronika (33%) předehnala knihy (29 %), které byly ještě předloni na čtvrté příčce.

Počet lidí, kteří preferují doručení zboží domů, klesá, a to jak v tuzemském (78 %), tak evropském měřítku (79 %). Oproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce. V České republice je obliba výdejních míst dokonce výrazně vyšší (35%) oproti evropskému průměru (17 %). Češi si také více potrpí na výběr přepravní společnosti. Pro naprostou většinu z nich je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí (78 %).

Průzkum DPDgroup se také věnoval online nakupování jídla. Potraviny si loni na e-shopech objednalo 14 procent Čechů (evropský průměr 16 %), devět procent pak alespoň jednou do měsíce. Hotové jídlo si loni alespoň jednou za měsíc koupilo přes internet o šest procent více respondentů než v roce 2017 (51 %).

Vedou objednávky pomocí notebooků

Češi k nakupování na e-shopech častěji používali mobilní telefony (42 %), oproti roku 2017 jde o nárůst o pět procent. Mezi mladými lidmi (18 – 34 let) je číslo ještě větší (56 %). Většina Čechů ale k nákupům stále využívá nejčastěji notebooky (63%, což je ale 9% pokles) a zhruba polovina stolní počítače (53 %). Nejméně pak tablety (17 %).

Celkově na e-shopech loni Evropané nakupovali nepatrně více než v roce 2017. Podíl internetového obchodu se zvýšil o 0,2 na 11,5 procenta. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku. Přesto zůstává se svými devíti procenty pod evropským průměrem.

Lákají zahraniční e-shopy

Podobně jako v předešlých letech roste stále i zájem nakupovat na zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 %). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 procent z nich, tedy meziročně o 11 procent více. Nejčastěji si nechali zboží dovézt z Evropské unie (52 %). Pokud nakupovali mimo EU, ve většině případů šlo o čínské e-shopy (67 %).

Česká e-commerce je závislá na třetině zákazníků

Z jiného průzkumu přepravní společnosti DPD také vyplynulo, že tuzemská e-commerce je závislá na třetině (34%) svých zákazníků. Tito tzv. heavy buyers, uskutečnili plných 87 procent všech nákupů na internetu. V průměru si každý z nich objednal 5,1 zásilky v posledním měsíci. Většinou jde o ty, kteří už na internetu nakupují dlouhodobě: 61 procent z nich si na e-shopu zboží poprvé objednalo před více než pěti lety. Plných 77 procent z nich už také nakoupilo na zahraničním e-shopu. Více než polovině (54 %) je od 18 do 34 let.

„Tato třetina zákazníků je pro e-shopy zásadní. Proto jak pro prodejce, tak i pro přepravní společnosti je tolik důležité vědět, jak jim i ostatním nakupování co nejvíce zpříjemnit a jak se vyvarovat toho, aby nakonec zavítali raději do kamenných prodejen. Z průzkumu třeba víme, že prakticky všichni vyžadují nabídku pokročilých přepravních služeb a že e-shopy mají stále co vylepšovat ohledně vracení zboží. My jim v tomto pomáháme třeba službou Return My Parcel Portal,“ řekl generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník.

(mna)

Foto: Pixabay

spinner