​Právník radí, jak řešit pět nejčastějších problémů

​Právník radí, jak řešit pět nejčastějších problémů

Palety jsou nedílnou součástí přepravy zboží, přitom se ale firmy často setkávají se situacemi, při nichž vzniká na paletách dluh, nebo se objeví jiné problémy. V důsledku toho se pak může zakázka stát velmi nevýhodnou nebo dokonce ztrátovou. Advokát společnosti TimoCom Alexander Oebel připomněl nejčastější problémy, kterým musí speditéři čelit při výměně palet, a doporučil vhodná řešení.

Různí zadavatelé a různé požadavky

Případ: Jeden zadavatel potřebuje zcela prázdné vozidlo, následující očekává prázdné palety na výměnu. Pokud bude mít dopravce prázdné palety s sebou, jsou hned dvě nebo tři místa v nákladním vozidle obsazena v případě, že dopravce nevlastní žádný paletový box. Není možné připravit a vybavit vozidlo na všechny možné scénáře.

„Zeptejte se, zda zadavatel vede paletové účty a zda se nachází na reálně dosažitelném místě, aby bylo možné vyrovnat případné paletové dluhy. Dopravce také může před nakládkou koupit použité palety, které stojí jen pár €. Protože pokud vám budou chybějící nebo poškozené palety později fakturovány, pak za ně můžete zaplatit i 10 € za kus, nebo dokonce i více,“ poradil Alexander Oebel.

Krátkodobé plánování

Případ: Dohody na trhu jednorázových přeprav jsou velmi rychlé. Nákladní vozidlo je často na cestě ještě dříve, než se stihnou vyjasnit podrobnosti, jako je třeba výměna palet. Pak dodavatel zjistí, že se jízda nevyplatila, protože například vznikl dluh na paletách.

„U zakázek sjednávaných na poslední chvíli je dobré vyjasnit otázku palet ihned a ideálně ji zohlednit již při plánování další zakázky. Sjednat lze také vrácení palet později,“ doporučil advokát.

Regionální rozdíly

Případ: Výměna palet není automatická a není zvykem ve všech evropských zemích. V případě sporů tak vznikají nejen jazykové problémy, ale věc nelze vyřešit ani právní cestou.

„Informujte se o tom, jaká v zemi platí pravidla pro nakládku, resp. vykládku, a tyto informace vědomě zahrňte do plánování,“ uvedl Alexander Oebel.

Palety za palety

Případ: U mnoha smluvních ustanovení není jasné, kdo nese zodpovědnost a riziko spojené s výměnou palet, zejména za vrácení v místě vykládky. Účinnost takovýchto všeobecných obchodních podmínek je právně často pochybná. Právního sporu se však mnozí obávají, protože nechtějí riskovat další výdaje.

„Pod označením ,bonnská a kolínská výměna palet‘ existují v Německu již dlouhou dobu modelová ustanovení, která můžete použít ve svých zakázkách. Přitom musíte vždy zaznamenat počet přijatých a vyměněných palet. Pokud zdokumentujete, že pro vás nebyly nachystány žádné palety, nehrozí, že riziko zůstane vám jako dopravci.

Bonnská výměna palet je vhodná například pro linkové dopravy, u kterých dopravce vrací prázdné obaly z místa vykládky zpět do stejného místa nakládky. Kolínskou výměnu palet je lepší použít v případě měnících se míst nakládky. V tomto případě musí dopravce sám poskytnout palety v místě nakládky. Na místě vykládky znovu dostane prázdné palety pro další použití,“ popsal právník.

Zákaz zápočtu

Případ: Velmi rozšířený je mylný názor, že je zákonem stanoveno, že náklad musí být vždy nejprve zaplacen ze 100 %. Dokonce ve všeobecných německých nebo rakouských speditérských podmínkách platí tato zásada jen omezeně. V praxi je pravidlem zápočet přepravného a protipohledávky.

„Podmínky výměny si vyjasněte vždy hned na začátku. Zeptejte se, jak a co je potřeba vyměnit: düsseldorfské palety, europalety, nebo drahé mřížové boxy? Domluvte se, kdo bude zodpovědný za to, když bude něco jinak, než bylo dohodnuto. Přesná dokumentace je naprosto zásadní. Paletový a dodací list byste proto měli vždy oddělit a zkontrolovat, zda je zapsán správný počet palet a zda je jasné, kdo, kde a co od koho dos-tal,“ uzavřel Alexander Oebel, advokát společnosti TimoCom. (mna)

spinner