Analýza

Analýza GEFCO: Přeprava zboží po železnici v ČR stále klesá

Analýza GEFCO: Přeprava zboží po železnici v ČR stále klesá

PRAHA (11.6.) – Od roku 1994 železniční síť není v České republice optimálně využívána a objemy přepraveného zboží po železnici se stále zmenšují. Za posledních 20 let se jedná o přibližně 20procentní pokles. Železniční přeprava přitom patří mezi ekologicky a energeticky nejméně náročné druhy přepravy. Tento nedobrý trend v přepravě zboží ukázala analýza, kterou realizovala společnost GEFCO.

„K nejvýraznějšímu poklesu docházelo v prvních deseti letech – tedy v období od roku 1994 do roku 2004. Bohužel ani tehdy se trend poklesu nezastavil, ale pokračuje,“ hodnotí výsledky Petr Zaoral, obchodní ředitel společnosti GEFCO. V roce 2013 přepravila železnice necelých 84 milionů tun zboží. „Je to velká škoda, protože Česká republika má velmi vyvinutou železniční síť, jejíž efektivní využívání by mohlo výrazně ulevit silniční dopravě a také by mohlo přinést ekonomické výhody pro společnosti, které by jí využívaly,“ upozorňuje Zaoral. A jak dodává, železniční přeprava je zároveň nejekologičtější forma přepravy zboží. Tam, kde ji není možné využít plně lze přitom uvažovat o takzvané kombinované přepravě.

Jedinou dobrou zprávou, kterou pohled na statistiky přinesl je fakt, že od roku 1994 se téměř nezměnil mezinárodní import zboží po železnici. Naopak výrazně poklesl mezinárodní export prostřednictvím železnice a to o 30 procent za posledních 20 let. „Právě pokles exportu prostřednictvím železniční sítě je nejviditelnějším špatným indikátorem – na dlouhé vzdálenosti dosahuje totiž tato forma přepravy optimálních výsledků ve vztahu k ceně, ale také rychlosti dopraveného zboží a spolehlivosti,“ pokračuje Petr Zaoral.

Velmi výrazně poklesla také vnitrozemská přeprava po železnici – v současné době dosahuje jen 60 procent objemu z roku 1994, tedy necelých 14 milionů tun. „Malé procento zboží přepravovaného prostřednictvím železniční sítě na území ČR je, bohužel, chybou českého státu. Právě on by měl primárně transport po železnici podporovat. Bohužel již od roku 1990 se jen diskutuje o větším uvolnění železniční sítě pro soukromé dopravce, zatím se to ale nestalo,“ vysvětluje Zaoral jeden z možných důvodů poklesu významu železniční přepravy v ČR.

Kromě zmenšujících se objemů klesá také průměrná přepravní vzdálenost zboží přepraveného prostřednictvím železnice – za posledních 20 let poklesla o 20 procent a v roce 2013 dosáhla 166 kilometrů.

(tj)

spinner