23. října 2013
PARDUBICE (23.10.) – Regionální železniční spojení na pomezí Pardubického, Olomouckého a Jihomoravského kraje by měla zajišťovat společnost Arriva vlaky. Hejtmanství by to nestálo žádné peníze, protože by to nebyla krajem objednaná dopravní obslužnost, ale firma by vlaky provozovala na vlastní podnikatelské riziko. Obnovil by se tak provoz na některých tratích.Nabízené soupravy jsou lepší než od Českých drah. Informoval o tom krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.
„Původně jsme oslovili České dráhy a žádali jsme nějakou vozbu, která by důstojně mohla region obsloužit. Byly nám ale nabízeny téměř 50 let staré dvounápravové motorové vozy řady 810 a to je pro nás absolutně nepřijatelné,“ uvedl Dušek. Arriva chce nasadit soupravy po modernizaci motorové části a interiéru. Kapacita je 122 sedících cestujících, jsou vybaveny mimo jiné i zařízením umožňujícím přepravu jízdních kol. Nové spoje by měly začít jezdit na tratích Moravská Třebová – Chornice, Chornice – Dzbel a Chornice – Velké Opatovice – Skalice nad Svitavou. Osobní železniční přeprava z Moravské Třebové do Chornice byla ukončena v prosinci 2011.
Společnost Arriva musí domluvit podmínky dopravy se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), podle Duška se už předběžná jednání uskutečnila. Původně navrhovaný prosincový termín zahájení provozu zřejmě nebude možné stihnout, nové spoje by mohly být v provozu od března 2014. Platit by pro ně měly tarify a karty integrované dopravy stejně jako v celém regionu. „Ze začátku bychom pokryli ranní a odpolední špičky. Potom bychom zajistili pravidelné poměrně časté spojení,“ uvedl Jaroslav Richter, ředitel společnosti Arriva vlaky.
Firma patří do skupiny největšího evropského osobního dopravce Deutsche Bahn. V září zahájila provoz mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Nyní chce v Česku představit naklápěcí vlak s číselným označením 610 přezdívaný bavorské pendolino. Podle Arrivy by mohly mít šanci na úspěch v budoucích tendrech na rychlíkové spojení, které nedávno slíbilo vypsat ministerstvo dopravy. Jezdit by mohly zejména na trasách mezi Libercem a Pardubicemi, Libercem a Ústím nad Labem a Plzní a Mostem, které z velké části nevedou po elektrifikovaných tratích.
(čtk)