23. září 2011
Mezinárodní dopravní a logistické skupině AWT se daří zvyšovat objem železniční dopravy. Během prvních šesti měsíců letošního roku po železnici dopravila celkem přes 5,5 milionu tun zboží, meziročně o téměř 600 tisíc více. Vedle tradiční dopravy uhlí, oceli a chemických produktů poskytuje AWT dopravní služby v oblastech automobilového průmyslu, papírenství, stavebnictví nebo potravinářství. V poslední době registruje vyšší zájem i o dopravu alternativních paliv a biopaliv.
„V srpnu jsme například zahájili zkušební převoz hnědouhelných briket z Německa. Pravidelně v opačném směru vozíme koks a přepravou briket zajistíme vytíženost vlaku i při zpáteční cestě,“ uvedl ředitel železniční divize skupiny AWT David Kostelník. Při přepravě briket AWT využívá intermodální systém ACTS, který v České republice poskytuje zatím jako jediná. Přestože se zboží nakládá v německém Spreewitzu, přepravuje do Mariánských Lázní a odsud dále redistribuuje až ke konečnému zákazníkovi, není v celém procesu nutný žádný překlad samotných briket. Překládá se pouze uzavřený kontejner ACTS, díky čemuž na rozdíl od klasického přesypání z vagonu na vagon či kamion, při kterém se může až 10 procent zboží znehodnotit, nehrozí žádné ztráty.
Největší český soukromý dopravce
Skupina AWT patří k největším soukromým železničním dopravcům v Evropě, je v tomto směru i jedničkou na českém trhu. Provozuje téměř 400 kilometrů vlastních tratí a strategicky umístěný moderní kontejnerový terminál v Ostravě-Paskově. Její vozový park zahrnuje na 160 lokomotiv a 6000 vagonů.
Vedle železniční dopravy nabízí skupina AWT i všechny druhy spedice (železniční, silniční, námořní a leteckou), takže dokáže dopravu po kolejích zapojit do širší pře- pravy.
Za budoucnost oboru považuje AWT kombinovanou dopravu, s níž má již patnáctileté zkušenosti. Přestože podle názoru představitelů AWT v České republice stále zaostává v důsledku limitované pomoci ze strany státu, vysokých poplatků za užívání železniční cesty a nedostatku ucelených systémů, jsou její klady nesporné. Spojuje výhody železnice jako ekologického způsobu dopravy s maximální rychlostí, snadnou manipulací a tím i větší bezpečností nákladu.
(tj)