Prodej regionálních tratí

AŽD Praha chce na zakoupených tratích testovat svá zařízení

AŽD Praha chce na zakoupených tratích testovat svá zařízení

Tuzemský výrobce zabezpečovací techniky AŽD Praha má nakročeno ke koupi některé ze dvou nevyužívaných železničních tratí. Nabídku společnosti vybrala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako nejvýhodnější v soutěžích na prodej tratí z Čížkovic do Obrnic u Mostu a z Dolního Bousova do Kopidlna. Potvrdil to mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Nabídky musí ještě schválit správní rada státní organizace, ministerstvo dopravy a vláda.

„Plánujeme trať využívat pro zkoušky nových technologií, zejména satelitních, protože takovéto zkoušky se v běžném provozu dělat nemohou,“ řekl mediální poradce generálního ředitele AŽD Praha Jiří Dlabaja. Dokud o prodeji nevyužitých tratí definitivně nerozhodnou orgány státní správy, nebude společnost uvádět, kolik za jednotlivé tratě nabídla. Jako nejnižší sumu nicméně SŽDC v tomto kole prodeje požadovala 1,38 milionu Kč za trať do Kopidlna a téměř 5,6 milionu za trať Čížkovice – Obrnice.

Kromě zkoušení železničních zabezpečovacích systémů hodlá AŽD trať nabídnout potřebám železničních dopravců, pokud budou mít zájem na ní provozovat nepravidelné nostalgické jízdy historickými soupravami. Případně ji bude možné využít pro dopravní obslužnost obcí, které protíná, dodal Dlabaja.

V nabídce byly tři železniční tratě

Správa železnic nabídla k odprodeji celkem tři železniční trati. Kromě obou výše uvedených šlo rovněž o železniční spojení z Kralovic do Mladotic na Rakovnicku. Kromě nabídek AŽD dostala SŽDC ještě třetí nabídku na trať do Kopidlna od dvou fyzických zájemců z Mladé Boleslavi. Jejich nabídku ale vyhodnotila jako méně výhodnou. Původně správce kolejí plánoval prodat ještě další dvě dlouhodobě nevyužívané tratě, Čelákovice – Mochov a Čejč – Uhřice, u kterých ale nejsou dosud vypořádány majetkové vztahy vůči všem vlastníkům pozemků. Uvedenou pětici tras se už SŽDC pokoušelo prodat v lednu za výrazně vyšší ceny pohybující se v řádu desítek milionů korun. Žádný zájemce se ale o železnice, na kterých kraje dlouhodobě žádnou železniční dopravu neobjednávají, nepřihlásil.

Nový majitel může dostat dotaci od státu

Celkem je takovýchto tratí vytypovaných k postupnému prodeji 21. Státní správa železnic se jich chce zbavit především proto, že do nich nechce dále investovat a předpokládá, že prostředky na jejich opravy bude platit nový majitel. Ten by mohl mít nárok na příspěvek od státu na rekonstrukci trasy pouze v tom případě, že by na nich provozoval pravidelné železniční spojení alespoň dvěma páry vlaků denně, případně odpovídající počet spojů během roku, pokud nebudou jezdit každý den.

(čtk)

spinner