ČR / Evropská unie

Brusel hrozí soudem kvůli osvědčením pro strojvůdce

Česká republika a sedm dalších členských zemí Evropské unie údajně brání lepší mobilitě strojvůdců. Evropská komise jim v této souvislosti minulý týden vytkla, že zatím nepřevedly do svého práva unijní předpisy týkající se osvědčení strojvůdců. České republice kvůli tomu hrozí i soud.

„Evropská komise určila těmto členským státům dvouměsíční lhůtu na to, aby situaci napravily. Pokud tak neučiní, obrátí se na soudní dvůr Evropské unie,“ uvedla Evropská komise. Vedle České republiky má podobné problémy i Belgie, Německo, Maďarsko, Nizozemsko, Švédsko, Slovinsko a Portugalsko. Uvedené předpisy stanovují požadavky, které musí strojvedoucí splnit, aby mohli v zemích Evropské unie řídit vlak. Mohou-li řídit na základě osvědčení lokomotivu v jedné zemi, měli by mít umožněno působit i jinde, pokud půjde o stejný stroj. Zkoušku z řízení sice musí složit znovu, ale prohlídku tělesné způsobilosti a test odborných znalostí už nikoli.

Na zavedení předpisů se pracuje

Podle Jakuba Ptačinského z tiskového oddělení českého ministerstva dopravy se na zavedení těchto unijních předpisů pracuje a během dané dvouměsíční lhůty by měly začít platit. Směrnice o vydávání osvědčení strojvedoucím je součástí novely zákona o dráhách, kterou již dříve schválila poslanecká sněmovna, ale senát ji minulý týden vrátil poslancům s doplňujícími návrhy.

„Pokud uvedených osm členských států neuvede své vnitrostátní právo do souladu s právem unie ve stanovené lhůtě, směrnici nebude možné provádět,“ uvedla Evropská komise. Směrnice, která předpisy obsahuje, má za cíl usnadnění mobility strojvůdců mezi státy i mezi železničními podniky.

Senátoři chtějí prodloužit platnost osvědčení

Senát chce mimo jiné upravit prodloužení platnosti rámcových dohod o provozování dopravy na železnici. Sněmovní verze novely by umožnila platnost nejvýše pětileté dohody prodloužit na dobu delší než deset let, senátoři navrhli prodloužení na dobu delší než pět let. Podmínkou prodlužování dohody by měla být například investice dopravce do vozového parku. Ministr dopravy Vít Bárta se senátními úpravami souhlasí, neboť podle něj podstatu novely nemění.

Senátoři z dopravního výboru doporučili jednomyslně upravit novelu zákona o drahách, která má podmínky pro práci strojvedoucích zpřísnit. Výbor se podle senátora Karla Korytáře rozhodl novelu spolu s technickými úpravami zpřesnit kvůli tomu, že nebylo jasné, jestli se platnost nynějšího osvědčení prodlouží o pět či deset let. Podle novely totiž mají železniční dopravci vydávat svým strojvedoucím nové osvědčení, kde bude přesně uvedeno, na jakých traťových úsecích a typech lokomotiv mohou jezdit. Pokud bude norma schválena, bude moci licenci strojvedoucího získat jen osoba starší 20 let, a to na dobu deseti let. Žadatelé budou muset absolvovat preventivní lékařské i dopravně-psychologické vyšetření. Teprve pokud licenci získají, budou moci získat nové osvědčení.

Novela mění schvalování lokomotiv

Novela má podle ministerstva dopravy zlepšit přístup českých strojvedoucích na zahraniční tratě, protože český dopravce bude moci po řádném přezkoušení vydávat osvědčení i pro zahraničí. Někteří strojvedoucí se však nových požadavků obávají, týká se to například znalosti cizího jazyka. Tu budou muset nově prokázat i při pouhé zajížďce do hraniční stanice, například Summerau v Horním Rakousku. Novela také mění postupy při schvalování kolejových vozidel. Novinky jsou však platné jen pro nově vyráběné stroje. Nové technické požadavky se týkají například komunikačních zařízení na lokomotivách a kolem kolejí nebo deformačních zón vozidel. Mírnou liberalizaci trhu může novela přinést v mezinárodní osobní dopravě. Pokud dnes chce dopravce jezdit přes hranice, musí mít v cílovém státě pobočku nebo alespoň organizační složku zapsanou v obchodním rejstříku. Nově to nebude nutné.

Tomáš Johánek

spinner