3. února 2011
Jednou z cest ke snížení zátěže dopravy na životní prostředí je vyšší využití čistě železniční dopravy nebo kombinované dopravy silnice – železnice – silnice. Také český dopravce ČD Cargo zvyšuje úsilí v nabídce těchto služeb, uvedl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík.
Dopravní sektor se v celosvětovém měřítku podílí na celkových emisích CO2 24 procenty. Plných 40 procent z nich jde na vrub nákladní dopravy. Absolutně nejnižší spotřebu energie a zároveň nejnižší produkci emisí CO2 ze všech druhů dopravy podle Romana Jandíka vykazuje železnice.
Výhody kombinované dopravy potvrzuje jednoduchý příklad přepravy zboží o hmotnosti 24 tun (návěs kamionu 13,6 metru) například z Brna do Atén. Pokud návěs z celkové délky trasy 1750 kilometrů urazí 1500 kilometrů po železnici, podle výpočtu ČD Cargo se přitom ve srovnání se čistě silniční dopravou sníží objem emisí CO2 o 63 procent – z 2,62 tuny na 0,97 tuny. Dodatečným kladem je podle mluvčího i aspekt spolehlivosti a bezpečnosti železnice a také její energetická úspornost.
„ČD Cargo v maximální míře umožňuje využívat přednosti kombinované přepravy,“ zdůraznil Roman Jandík. Pro zvýšení plynulosti a komfortu podle něj dopravce plánuje využití dvousystémových hnacích vozidel (AC/DC) pro provoz na tratích, na nichž je střídavý i stejnosměrný systém. V plánu má i pořízení moderních vícesystémových lokomotiv vhodných pro mezinárodní provoz.
Jednoznačně ekologický charakter železnice s kvalitními službami odpovídajícími mezinárodním standardům deklarují certifikáty managementu jakosti a ochrany životního prostředí. „Jejich držitelem je i ČD Cargo, které tak dává dobrý základ pro další rozvoj zelené logistiky v České republice i Evropě,“ dodal tiskový mluvčí ČD Cargo.
(tj)