Dceřiná společnost zadlužené JHMD požádá Drážní úřad o povolení k provozu vlaků

Dceřiná společnost zadlužené JHMD požádá Drážní úřad o povolení k provozu vlaků

13.4. - Firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) chce tento týden požádat Drážní úřad o povolení k železničnímu provozu, a to přes svou dceřinou společnost Správa úzkokolejných drah. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku. JHMD, která je v úpadku, nemá od podzimu některá povolení, aby mohla vlaky provozovat. V trase úzkokolejky v jižních Čechách a na Vysočině jezdí zatím místo vlaků autobusy, o provoz drah mají zájem firmy Gepard Express a WTT.

"Dlužník (JHMD) uzavřel příkazní smlouvu se společností CityRail, na základě níž by měla společnost CityRail poskytnout poradenské služby při zajištění úředních povolení provozovatele dráhy pro dceřinou společnost dlužníka, kterou je Správa úzkokolejných drah," uvedla v rejstříku insolvenční správkyně Daniela Urbanová. Žádost by měla dceřiná společnost podle ní podat na Drážní úřad tento týden.

Firma JHMD je od loňského podzimu v úpadku. Provoz vlaků v říjnu zastavila, protože nemá potřebná povolení Drážního úřadu, aby mohla vlaky provozovat. Podle soudu dluží kolem 360 milionů korun. Firma nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Soud bude znovu posuzovat její reorganizační návrh.

O provoz úzkokolejky místo zadlužené JHMD má vedle brněnské společnosti Gepard Express zájem nově také firma WTT. Nemá ale licenci pro provoz osobní dopravy. V rejstříku to uvedla Urbanová. Obnovení provozu v letošní turistické sezoně je podle ní nejisté. Nabídku na provoz drah připravila firma WTT v součinnosti s JHMD, uvedla správkyně. Společnost WTT sídlí v Brlohu na Písecku. Výsledky zveřejnila naposledy za rok 2020, kdy při čistém obratu 126,7 milionu Kč skončila v zisku po zdanění milion korun. Krajský soud v Českých Budějovicích v únoru informoval, že o provoz na úzkokolejce měla zájem také jedna polská společnost.

Správkyně tento týden v rejstříku napsala, že firma JHMD rezignovala na vedení obchodního závodu. Urbanová také uvedla, že firma dosud nepředložila obchodní plán s plánem cash flow pro nejbližší měsíce insolvenčního řízení, ačkoli to slíbila už loni v říjnu. Firma již dříve odmítla názor soudu, že s majetkem nakládá nehospodárně. Soud zakázal předběžným opatřením firmě jakkoli nakládat s majetkem a penězi, aniž by souhlasila insolvenční správkyně.

JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400.000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí nyní asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka. V místech, kudy vedou úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.

(čtk)

Foto: JHMD

spinner