17. prosince 2024, čtk
18.12. - Ani po osmi letech po otevření není úsek dálnice D8 přes České středohoří zkolaudovaný. Zlepšení plynulosti dopravy po zprovoznění úseku pocítily především okolní města a obce, neboť se velký počet vozidel přesunul právě na dálnici. Dálnice jako silniční těleso je podle policie bezpečné. Počet nehod za měsíc se v celém úseku pohybuje v průměru kolem 15. Řekla to mluvčí policie Veronika Hyšplerová.
Dálnice je od Lovosic do Řehlovic stále v režimu takzvaného předčasného užívání. "A to na základě stavebního povolení, které ovšem v minulosti opakovaně napadlo hnutí Děti Země. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pracuje na tom, abychom všechna potřebná rozhodnutí získali a dálnice, aby byla v pořádku zkolaudovaná," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Tragických nehod v daném úseku bylo za dobu provozu šest. Přímo v tunelech Prackovice a Radejčín se žádná vážná nehoda dopravní nehoda nestala. Do tunelové konstrukce Prackovice jednou narazil řidič nákladního auta, který utrpěl zranění bez trvalých následků. Zhruba osmkrát do roka jsou tunely během pravidelné údržby uzavřeny střídavě po tubusech, jezdí se vždy pouze jedním obousměrně.
Zlepšení plynulosti dopravy pocítily hlavně okolní města a obce. Za poslední roky se nicméně podle policejní mluvčí několikanásobně zvýšil počet nákladních automobilů pohybujících se na dálnici. Proto je ve vybraných úsecích dopravní značení zákaz předjíždění. V ostatních úsecích souběžná jízda nákladních vozidel plynulost provozu podle mluvčí dost omezuje.
Dálnice D8 končí na hranici, kde německá policie neustále kontroluje vozidla vjíždějící do země. Nárazově se tvoří dlouhé kolony. "Občas musíme i dvakrát v týdnu zastavit provoz a odklánět dopravu již na exitu 80 – Libouchec. Důvodem je opatření, že v tunelech nesmí stát žádná vozidla. Uzavírky někdy trvají i několik hodin a někdy jen desítky minut," uvedla Hyšplerová.
Motoristům se otevřel poslední dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 v polovině prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Nestabilní okolí estakády se poté zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Stavbu ŘSD neustále sleduje on-line na dvou stovkách monitorovacích bodů.
(čtk)
Ilustrační foto: ŘSD