Železniční tratě

Kontrola odhalila závady hlavně na jižní Moravě

Kontrola odhalila závady hlavně na jižní Moravě

Nejvíce uvolněných šroubů, které připevňují kolejnice k pražcům, je podle mimořádné kontroly na železničních tratích v regionu jižní Moravy. Kvůli závadám, jejichž odstranění přijde na více než 150 milionů Kč, byla na konci června při vyšších teplotách vzduchu nařízena pomalá jízda vlaků na několika desítkách úseků celostátních i regionálních tratí. Informoval o tom pověřený ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Habarta. Většinu závad se podle něj podaří odstranit do začátku září.

Mimořádnou prověrku železničních tratí, která byla zaměřena zejména na stav šroubů přidržujících koleje k pražcům, vedení SŽDC zahájilo poté, co na začátku května na Vyškovsku zřejmě kvůli uvolněným šroubům a jejich nedostatečné kontrole vykolejil nákladní vlak. Při mimořádné kontrole, do níž se zapojilo více než 400 pracovníků, byly prověřeny všechny české a moravské železniční tratě. Speciální pozornost kontroloři věnovali přibližně 2700 kilometrům železničních tratí, na nichž jsou použity šrouby.

„Kontrola ukázala, že nejhorší situace na celostátních tratích je v oblasti jižní Moravy. Na trati z Lanžhotu na státní hranici byly zjištěny uvolněné šrouby na 50 až 70 procentech upevňovadel,“ oznámila SŽDC ve zprávě z kontroly. Na trati z Brna do Přerova se podíl uvolněných šroubů v jednotlivých úsecích pohyboval od 15 do 65 procent. Uvolněná upevňovadla byla při kontrole zjištěna také například na trati z České Třebové do Bohumína, z Uherského Brodu do Újezdce či z Ústí nad Labem do Chomutova.

Podle Pavla Habarty zřejmě údržba těchto tratí nebyla dlouhá léta prováděna odpovídajícím způsobem. „Výsledek se dostavil v těchto dnech,“ poznamenal. Při teplotách vyšších než 30 stupňů Celsia byly kvůli zjištěným závadám zavedeny pomalé jízdy na 31 úsecích celostátních tratí a na dalších 32 úsecích byl zaveden zvýšený dohled. Pomalé jízdy platí také na 19 úsecích regionálních tratí a na dalších 20 úsecích je situace monitorována.

Provoz na železnici je podle ředitele odboru provozuschopnosti SŽDC Ivana Jágra díky zavedení pomalých jízd v problematických úsecích bezpečný, ale na některých tratích mohou vlaky nabírat zpoždění. Většinu zjištěných závad v upevnění kolejnic plánuje SŽDC odstranit v červenci a srpnu. „Až na několik výjimek bude mimořádná údržba dokončena během letošního roku,“ řekl Ivan Jágr.

(čtk)

spinner