30. června 2011
Neuvěřitelných 31 let trvalo, než se na českých kolejích objevily v běžném provozu nové traťové motorové lokomotivy ve vlastnictví českého dopravce. Konečně letos tři nové traťové motorové lokomotivy od výrobce Siemens zakoupil největší operátor kombinované dopravy ve střední a východní Evropě METRANS. Lokomotivy již získaly průkazy způsobilosti od Drážního úřadu a nic nebrání jejich nasazení na území České republiky.
Víceúčelové dieselelektrické lokomotivy Eurorunner typu ER20 Cargo dosahují rychlosti 140 km/h.
METRANS je bude využívat v nákladní dopravě na středně dlouhé vzdálenosti přes území různých států, především Slovenska, Maďarska, Německa a České republiky. Zařadí se tak mezi několik málo dopravců, kteří dokáží zajistit přeshraniční nákladní dopravu jednou lokomotivou bez tradiční výměny na hranicích. Vedení vlaku jednou lokomotivou po celé trase přes několik zemí zvyšuje rychlost a spolehlivost, a tedy i atraktivitu a efektivnost kombinované dopravy.
Lokomotivy Siemens pro společnost METRANS jsou určeny pro mezistátní provoz, a proto jsou vybaveny vlakovými zabezpečovači Mirel a Indusi. Díky tomu je může METRANS flexibilně nasazovat jak na českém území, tak i v Německu, Rakousku, na Slovensku nebo v Maďarsku či Slovinsku. Pro usnadnění dálkových přeprav jsou lokomotivy vybaveny přídavnou naftovou nádrží. „Na rozdíl od tradiční výměny lokomotiv na hranicích a s ní spojeného čekání v pohraničních stanicích jsou přímé vozby nákladních vlaků podstatně rychlejší, operativnější a hospodárnější. Znamenají zásadní krok k tomu, aby železnice odlehčila silnicím a dálnicím od těžké dálkové nákladní dopravy, která zatěžuje životní prostředí, snižuje kvalitu života ve městech a obcích, nadměrně poškozuje komunikace, omezuje plynulost provozu a zvyšuje nehodovost,“ řekl generální ředitel společnosti METRANS Jiří Samek.
Úspory paliva i nízká hlučnost
Ve srovnání se staršími typy lokomotiv nabízejí lokomotivy ER20 v provozu výrazné úspory paliva, což potvrzuje zejména každodenní provoz jejich rozsáhlé série u národních i soukromých dopravců. Celkovou šetrnost lokomotiv k životnímu prostředí doplňují i nízká úroveň exhalací a nulový odkap ropných produktů. Vozidla dále charakterizuje vysoká produktivita a nízké provozní náklady, nízké opotřebení tratí a vysoký stupeň bezpečnosti. Kromě mimořádné provozní spolehlivosti vynikají také velmi nízkou hlučností, protože jsou specificky konstruovány pro alpské země.
„Nízká hlučnost je u motorových lokomotiv obtížně dosažitelná, v tomto případě byla ale zajištěna použitím dvojitého sendvičového opláštění motoru. Ve své výkonové třídě je lokomotiva ER20 nejtišší dieselelektrickou lokomotivou na světě,“ uvedl ředitel divize Mobility skupiny Siemens v České republice Jan Maj.
Tomáš Johánek
Lokomotiva ER20 Cargo tvoří základ víceúčelové produktové rodiny Eurorunner. Euro má ve svém názvu zcela oprávněně podle schopnosti rychle dopravovat vlaky napříč evropským kontinentem. Vysokou spolehlivost a celkovou oblíbenost u zákazníků dokládá již více než 150 dodaných lokomotiv 16 železničním dopravcům v Evropě (nejvíce pro Rakousko). Na českém území se lokomotiva ER20, známá také pod označením Rakouských drah Herkules, pravidelně vyskytuje od roku 2007, kdy obdržela od Drážního úřadu České republiky rozhodnutí o schválení typu. Shodou okolností první přepravu carga lokomotivou ER20 na území České republiky prováděla společnost METRANS prostřednictvím společnosti Railtransport z Prahy do Dunajské Stredy.