31. října 2016, čtk
31.10. - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce v budoucnu investovat více než deset miliard korun do modernizace šedesátikilometrové trati z Hranic do Horní Lidče, po níž jezdí expresy z Prahy na Slovensko. Začít by chtěla v roce 2018 rekonstrukcí stanice ve Vsetíně. Ve hře jsou zatím čtyři varianty, výsledkem má být výrazné zkrácení jízdních dob. Potvrdil to Petr Pšenička z Odboru strategie SŽDC. Variantu by mělo v nejbližší době vybrat ministerstvo dopravy.
Zatímco Češi se chystají do přeshraniční tratě výrazně investovat, zástupci slovenských železnic na čtvrtečním setkání v Bratislavě uvedli, že modernizaci neplánují a trať budou udržovat v současných parametrech. Zatímco z Púchova na hranici budou vlaky nadále jezdit osmdesátikilometrovou rychlostí, na českém území se rychlost zvýší, v některých úsecích to může být až 160 kilometrů za hodinu. V úvahu přichází i zkrácení trati, a to v úseku z Hranic do Milotic nad Bečvou, kde trať prakticky kopíruje tok Bečvy. „Díky zrychlení se do budoucna počítá i s vedením přímých vlaků z Horní Lidče až do Olomouce či Přerova," uvedl Pšenička.
Součástí projektu je i plán na vytvoření dopravních terminálů, tedy propojení s autobusovou dopravou v Hranicích, Valašském Meziříčí, Vsetíně, Bystřičce a Horní Lidči. Lidem se tak výrazně zkrátí přestup z vlaku na autobus. Ve Vsetíně by se mohlo začít stavět už v roce 2018, aktuálně se vybírá zhotovitel projektové dokumentace. Harmonogram počítá s modernizací tratě po etapách až do roku 2027.
Zrychlení má mít přínos i pro cestující na Slovensko, protože v Žilině jsou dnes krátké časy na přestup na rychlíky směrem na východ. Po modernizaci budou přestupní časy komfortnější. Součástí plánů je také změna napájení mezi státní hranicí a Valašským Meziříčím. Zatímco nyní se zde jezdí na stejnosměrný proud, po modernizaci se má jezdit na střídavý kvůli tomu, že Slováci už přepnuli soustavu v Púchově a budou pokračovat směrem na Moravu do Lúk pod Makytou.
(čtk)