22. června 2019, Martina Vampulová
Po více než dvou letech stavebních prací má budova hlavního nádraží v Plzni a přilehlá infrastruktura podobu, která odpovídá jejímu významu v dálkové i regionální železniční dopravě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v polovině května slavnostně ukončila celkovou přestavbu a modernizaci stanice. Práce začaly v prosinci roku 2016 a celkové náklady na modernizaci přesáhly 1,3 miliardy Kč.
„Během více než dvouleté intenzivní stavební činnosti se dokončilo 3. nástupiště, kompletní modernizací pak prošla nástupiště číslo 5 a 6. Rekonstrukce obou historických mostů přes Mikulášskou ulici zlepšila nejen parametry železniční dopravy, ale také provozu na silniční komunikaci. Její rozšíření umožnilo vytvoření samostatných pruhů pro tramvaje a cyklisty. Všichni máme ještě v dobré paměti, s jakým zájmem sledovali Plzeňané výměnu obou ocelových mostních konstrukcí,“ popsal generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Železniční uzel Plzeň se nachází na části 3. tranzitního železničního koridoru z Prahy do Chebu. Cílem právě dokončené stavby byla celková přestavba kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících kolejí. Cestující mohou nově využívat celkem šest nástupišť, která získala moderní parametry, na všechna je z obou podchodů díky výtahům zajištěn bezbariérový přístup. „To je velký pokrok z hlediska bezpečnosti provozu, protože ještě před zahájením rekonstrukce byl přístup na některá nástupiště po úrovňových přechodech, a to při zdejší velké frekvenci vlaků. Nyní již vše odpovídá standardům 21. století,“ řekl Jiří Svoboda s tím, že vlaky nyní mohou projíždět plzeňským hlavním nádražím rychlostí 80 km/h.
Rekonstrukcí prošlo také zabezpečovací a sdělovací zařízení. Díky tomu získala stanice moderní informační systém pro cestující, diagnostická zařízení, protipožární signalizaci, kamerové systémy a především přenosové systémy pro dálkové řízení provozu.
„Práce v centru města je vždy velmi náročná a projekt rekonstrukce plzeňského nádraží se nachází na silně exponovaném místě. Kvůli výměně mostů přes Mikulášskou ulici bylo třeba koordinovat vlakovou, tramvajovou, automobilovou i pěší dopravu, zároveň dávat pozor na možnou přítomnost nevybuchlých pum z druhé světové války, a to vše v co nejkratším možném čase tak, aby došlo k minimálnímu zásahu do normálního běhu města. Máme rádi výzvy, a tak je nám velkou ctí, že jsme se mohli na tomto náročném a zároveň krásném projektu podílet a že se nám díky příkladné spolupráci se SŽDC a městem Plzeň vše podařilo dokončit s požadovanými parametry,“ řekl obchodní ředitel společnosti Metrostav Karel Volf.
Práce na železnici se dokončením rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni nezastavily. V plném proudu je již budování takzvaného přesmyku domažlické trati, který má být po stavební stránce dokončen ještě v letošním roce.
(mna)
Foto: Metrostav