Podpora železniční dopravy

Podpora vleček zaostala za očekáváním, začíná druhé kolo

Podpora vleček zaostala za očekáváním, začíná druhé kolo

Ministerstvo dopravy minulý týden vyhlásilo druhé kolo podpory železničních vleček z evropských prostředků, celkem mohou majitelé tratí získat až 225 milionů Kč. Ministerstvo se zároveň rozhodlo pro zjednodušení pravidel, neboť v prvním kole se vyčerpalo jenom 32 milionů Kč. To podle mluvčího Karla Hanzelky výrazně zaostalo za očekáváním.

„Čekáme nyní větší zájem, prodloužila se například lhůta na zpracování žádosti, pro zájemce rovněž uspořádáme školení,“ uvedl Karel Hanzelka. Při vyhlášení vlečkového programu v roce 2008 přitom bylo možné celkem čerpat až 430 milionů Kč, vzhledem k malému zájmu však ministerstvo část prostředků převedlo na jiné programy.

„V rámci programu budou podporovány investice do rozšiřování a dalšího rozvoje stávajících a zřizování nových železničních vleček, případně investice na nabytí železniční vlečky, která by jinak zanikla,“ uvedl Karel Hanzelka. Podpora vleček je podle něj v souladu se záměry ministerstva, které chce podpořit přesun nákladů ze silnic na železnici.

V České republice je v současné době zhruba 2000 provozus­chopných vleček o celkové délce přes 4200 kilometrů. Z toho jich však stovky byly takzvaně uvedeny do klidu, což znamená, že úsek je sice nadále veden jako dráha, ale žádné vlaky po něm nejezdí. Ještě hůře je na tom 400 bývalých vleček, které byly zanechány svému osudu a železniční dopravu již na nich provozovat nelze.

Podle statistik ministerstva dopravy se počet využívaných vleček v posledních letech stabilizoval. Dobu temna však podnikové dráhy zažily v 90. letech, kdy se zboží hromadně přesouvalo na kamiony a velká část vleček se zrušila nebo nechala zchátrat. Zatímco počátkem 90. let se 80 procent zboží přepravovalo po železnici, dnes stejný podíl zaujímá silniční doprava. Vlaky využívají především těžební společnosti, chemičky, železárny a automobilky.

(čtk)

spinner