Dopravní cesta

Poplatky za železniční dopravní cestu hlídá KAPO

Poplatky za železniční dopravní cestu hlídá KAPO

Kalkulace poplatků za užití železniční dopravní cesty v majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je od začátku roku úkolem nového informačního systému KAPO. Systém je výsledkem spolupráce státního vlastníka železniční infrastruktury a společnosti OLTIS Group, a. s.

Pro SŽDC bylo zprovoznění systému pro správné fungování liberalizovaného železničního dopravního trhu doslova klíčové. Poplatky dopravců za užití ŽDC se v ročním úhrnu pohybují okolo 4,5 miliardy Kč a jakákoli chyba by znamenala buďto výpadky v tržbách za provozování dráhy, nebo naopak rozporování a reklamace ze strany dopravců. Dosud přitom účtování a kalkulace poplatků za užití železniční dopravní cesty zajišťoval již zastaralý systém TP412 s ručním sběrem dat z vlakových hlášenek.

Nové řešení KAPO nepřináší pouze eliminaci hlášenek, ale především podstatné zvýšení kvality dat, jejichž zdrojem jsou nyní informační systémy provozování dráhy: ISOŘ KADR (prodej kapacity dráhy, objednávky tras a sestava jízdního řádu vlaku v režimu ad hoc), KANGO (sestava ročního jízdního řádu), ISOŘ CDS (Centrální dispečerský systém, sledování skutečného průběhu vlakové dopravy) a REVOZ (registr vozidel). Cílem celého řešení KAPO je ovšem hlavně zvýšení kvality a přesnosti výběru poplatků a s tím související maximální eliminace reklamací ze strany dopravců. Dalším přínosem je minimalizace veškeré ruční práce a poskytnutí věrohodné plnopočetné statistiky naturálních ukazatelů (vlkm, hrtkm) na železniční síti.

Hlavní důraz při vývoji informačního systému KAPO byl kladen na zprovoznění kalkulačního jádra systému, včetně importu dat ze zdrojových systémů, kontroly konzistence dat a plnohodnotných algoritmů pro kalkulaci poplatků v souladu s příslušnými právními předpisy, včetně platných vyhlášených cen a výjimek (výměr Ministerstva financí ČR stanovující maximální ceny za použití ŽDC, prohlášení o dráze a přepravní a tarifní věstník).

Zdánlivě jednoduchá kalkulace však vyžaduje řešení mnoha netriviálních problémů, z nichž nejvýznamnější je správné spárování objednaných vlaků s vlaky skutečně realizovanými (automaticky i ručně). Další komplikací bylo nalezení mechanismů uplatnění nabídkových cen pro dopravce, v minulosti známé pod termínem slevy, například pro kombinovanou dopravu a jednotlivé vozové zásilky.

Cílovým výstupem systému ve vztahu k dopravci je samozřejmě faktura za užití železniční dopravní cesty spolu s tzv. dodacím listem, který obsahuje detailní rozklad celkové ceny do úrovně jednotlivých vlaků.

Uznání zasluhuje dodavatelská společnost systému KAPO, jejímuž řešitelskému týmu se díky zkušenostem v oblasti dopravy a informatiky, využití vlastní firemní aplikační platformy a moderních technologií podařilo vývojové práce dokončit za pouhých devět měsíců od uzavření smlouvy. Předala dílo v požadované kvalitě a dokázala tak, že i požadavek takto komplikovaného a ostře sledovaného systému lze realizovat. Součástí zakázky je vedle vývoje i zajištění provozu systému včetně služby service desk.

Tomáš Johánek

spinner