​Přeprava po železnici prý začíná konkurovat námořní a silniční přepravě

​Přeprava po železnici prý začíná konkurovat námořní a silniční přepravě

11.7. - Největší evropský dopravce v nákladní železniční dopravě, společnost DB Schenker zaznamenává rapidní růst železniční dopravy. Ta začíná být stejně tak flexibilní jako silniční. Vlaky z Číny dovážejí především díly pro automobilový průmysl a zboží s krátkým termínem dodání. Se 4 200 železničními vlečkami, které společnost provozuje po celé Evropě, se síť DB Schenker řadí mezi nejrozvinutější na světě.

Za nárůstem železniční přepravy stojí především automobilový průmysl, který doposud pro své zásilky využíval hlavně námořní přepravu na Euroasijských trasách a silniční přepravu v Evropě. Díky efektivnějším přepravním procesům a nárůstu počtu terminálů pro překládku kontejnerů začíná železniční přeprava konkurovat flexibilní silniční přepravě.

K trendu růstu zájmu o železniční přepravy přispělo i zavedení sběrných kontejnerů na trase z a do Číny. Pokud dříve zákazník potřeboval z Číny převést náklad o rozměrech jedné palety, musel volit námořní přepravu, dnes je možné zásilku poslat v čase o polovinu kratším po kolejích v režimu door-door. Objem železniční přepravy roste nejen díky přepravám dílů pro automotive zákazníky, ale také díky přepravě elektroniky, strojním dílům a zařízením, prakticky jakémukoli zboží, u kterého hraje roli doba přepravy. „Z Číny ve vagonech často putuje citlivé zboží, na železnici jsou totiž otřesy mnohem menší v porovnání s námořní přepravou, otřesy v kontejnerech jsme schopni sledovat pomocí čidel v rámci námi vyvinutého zařízení SmartBox,“ vyzdvihuje další přednost železniční přepravy manažer železničních přeprav Ondřej Jašek.

DB Schenker je také součástí aliance XRail, v rámci které spolupracuje s dalšími sedmi společnostmi a spojuje obchodní a průmyslová centra ve Skandinávii, Německu, Švýcarsku, Belgii a Rakousku. Komplexní nákladní přepravu na trase ze Skandinávie do Itálie zajišťuje v rámci joint venture s DB Schenker Rail Scandinavia a Italian NordCargo. Ve směru z východu na západ potom funguje spolupráce mezi DB Schenker Rail UK, francouzskou ECR a DB Schenker Rail Polska.

Jedním ze stěžejních projektů železničních spojení pro Českou republiku ve vazbě na přepravy kontejnerů z Asie je spojení mezi řeckým přístavem Pireus a Pardubicemi. Na této alternativní trase mezi Asií a Evropou opravuje společnost DB Schenker až šest vlakových souprav týdně. Kontejnery jsou v přístavu Pireus přeloženy na vagóny, takže nemusí na lodi obeplouvat pobřeží Evropy až do Hamburku a výsledná cesta se tak zkrátí o sedm dní.

Obecně vzato je železniční přeprava nejekonomičtější na delší vzdálenosti a pro větší množství přepravovaného zboží, proto je nejvhodnější pro eurasijskou přepravu, kde dokáže cestu v porovnání s námořní přepravou zkrátit až o tři týdny. Zároveň je však nesrovnatelně levnější než doprava letecká.„Ekologicky udržitelná logistika může zároveň přispět k šetření nákladů, například v železniční přepravě lze oproti kamionové přepravě ušetřit v závislosti na okolnostech až 15 % nákladů,“ prozrazuje Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.

Železniční přeprava dokáže být efektivnější a ekologičtější i na území České republiky. DB Schenker například zajišťuje společnosti ESAB železniční přepravu z výroby ve Vamberku do distribučního centra v Pardubicích. Náklad, který by jinak zaplnil denně dvacet kamionů, tak obstará jedna vlaková souprava o osmi až devíti železničních vozech, čímž se ušetří až 140 tun CO2 v ovzduší ročně.

(tj)

spinner