19. května 2011
Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER – SEŽ v dubnu zveřejnilo výsledky evropského železničního sektoru za loňský rok. Ve srovnání s rokem 2009 se podle něj v západní Evropě výkony nákladní dopravy zvýšily o 5,4 procenta, ve střední a východní Evropě dokonce o více než sedm procent.
I pokud jde o výkony osobní dopravy, byla střední a východní Evropa lepší: vykázala nárůst o 4,5 procenta, zatímco v západní Evropě to byla jen dvě procenta. Značné rozdíly mezi „starou“ a „novou“ částí Evropské unie potvrdily výsledky posledního čtvrtletí loňského roku, kdy se v západní Evropě nákladní výkony v tunokilometrech meziročně snížily o 5,5 procenta. Zejména a říjnu a prosinci zaznamenala většina železničních operátorů horší dopravní výkony. Příčiny byly různé, určitě se však projevil vliv nepříznivého počasí a stávek. Za celý loňský rok se výkony nákladní dopravy zvýšily o více než pět procent jen díky solidním výsledkům za první tři čtvrtletí.
Ve střední a východní Evropě přišlo pokrizové oživení poměrně rychle. Ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly výkony v tunokilometrech o 4,2 procenta. Výborné výsledky v prvním pololetí přispěly k celkovému nárůstu ve výši 7,6 procenta.
Segment osobní dopravy v západní Evropě pokračoval v růstu již čtyři čtvrtletí za sebou. Výkony v osobokilometrech ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly meziročně o 1,9 procenta. Po lehkém propadu v roce 2009 vykázala osobní železniční doprava v západní Evropě loni růst o 3,1 procenta. Překonala tak rekordní výsledky roku 2008. I ve střední a východní Evropě pokračoval nárůst výkonů osobní dopravy. V posledním čtvrtletí vzrostly o 0,8 procenta. Po výrazném omezení poklesu v letech 2008 a 2009 to CER považuje za velmi pozitivní výsledek. Za celý rok vykázala osobní železniční doprava nárůst výkonů o 4,5 procenta.
Podle výkonného ředitele CER Johannese Ludewiga jsou zveřejněná čísla dokladem oživení železničního sektoru a překonání hospodářské krize. Pokles osobní dopravy ve střední a východní Evropě byl důsledkem finančních potíží železničních podniků v tomto regionu, kde infrastruktura trpí chronickým podfinancováním. „To vede k omezením rychlosti na tratích, poklesu kvality služeb a vyšším sazbám za užívání infrastruktury. Železnice je tak méně konkurenceschopná ve srovnání se silniční dopravou,“ zdůraznil Johannes Ludewig.
n