Luboš Kučera (AWT) pro DN

Zřízení divizí zlepší nabídku služeb zákazníkům

Zřízení divizí zlepší nabídku služeb zákazníkům

Jedna z největších dopravních a logistických skupin, které působí na středoevropském trhu, skupina AWT, prošla v minulých měsících výraznou proměnou. Jednotlivé služby poskytované v rámci celé skupiny se přeměnily v divize, což by mělo zpřehlednit portfolio služeb a zlepšit celkovou nabídku pro zákazníky. „K zákazníkům chceme přistupovat buď jako speditér, nebo jako dopravce, ale vždy s jasnou nabídkou služeb,“ uvedl v rozhovoru pro Dopravní noviny ředitel AWT pro železniční zasilatelství Luboš Kučera.

„V nové funkci jste teprve krátce, s jakými plány jste nastoupil?“

„Mým cílem je především dokončit integraci železniční spedice do skupiny AWT a dál tuto činnost rozvíjet jako jednu z klíčových podnikatelských aktivit v nové funkční struktuře. Železniční spedice v rámci AWT prošla personální obměnou, lidé spojovaní s různými mediálními kauzami odešli ke konkurenci, přišli noví lidé. My se nyní chceme soustředit především na zákazníka, navázat na tradičně kvalitní ser-vis, ale zároveň přijít s něčím novým.

Situace na trhu dnes rozhodně není jednoduchá, probíhá zde velmi vyhrocený konkurenční boj. Doufám, že svojí osobou přispěji k jeho kultivaci.“

„Hodně se hovoří o tom, zda už krize skončila či nikoli. Jak to vnímáte vy či vaši zákazníci?“

„Globálně krize kulminovala v loňském roce, kdy objem přepravovaného zboží v tunách poklesl zhruba o 20 procent oproti roku 2007. Výraznými změnami prošla také společnost ČD Cargo, která svoji obchodní politiku definovala zpočátku velmi nešťastně, což vyvolalo značnou nervozitu mezi zákazníky. V této nelehké době se utvářela skupina AWT jako spojení významného dopravce a silného speditéra. Dneska se situace mírně zlepšuje, ekonomika roste zejména v Německu. Věříme, že trh s přepravou začne opět růst.“

„Mění se nějak požadavky zákazníků?“

„Samozřejmě, zákazníci obecně požadují delší splatnost faktur a je rovněž výrazný tlak na ceny. Zároveň trvají na nezměněné, ba spíše vyšší kvalitě poskytovaných služeb. To nám spíše nahrává, protože jsme jedni z mála na trhu, kteří nabízejí skutečně kompletní škálu služeb. Jsme například jedinou spedicí, která díky tomu, že disponuje vlastními železničními nákladními vozy a dispečinkem, dokáže garantovat termín přistavení vozu k nakládce.“

„Co jste letos připravili pro zákazníky nového?“

„Především jsme rozdělili služby poskytované v rámci AWT do samostatných divizí. To znamená, že například divize železniční spedice je oddělena od vlastní železniční dopravy. K zákazníkovi chceme přistupovat buď jako speditér, nebo jako dopravce. Chceme být pro naše obchodní partnery srozumitelnější. Jako speditér máme komplexní nabídku různých druhů přepravy. Jsme schopni zajistit nejen přepravu po železnici, ale také po moři, nakládku v přístavu, překládku – máme vlastní otevřený terminál, rozvoz auty na poslední míli a podobně. To je asi ta největší změna. Vnitřně už máme divize rozdělené, dolaďují se pouze některé interní procesy.“

„Se kterými dopravci spolupracujete jako speditéři?“

„Pokud budeme hovořit o spedici, naším největším přirozeným partnerem je v tuzemsku společnost ČD Cargo, patříme mezi její vůbec největší zákazníky. Samozřejmě můžeme využívat služeb naší vlastní divize železniční dopravy a spolupracujeme také s jinými privátními dopravci v tuzemsku i zahraničí.“

„Co by se mělo udělat pro posílení role železnice na dopravním trhu? Co by měl pro to udělat stát?“

„Cena za železniční dopravní cestu se sice snížila, ale ne dostatečně. Není to však jen o plošném snížení ceny, ale zejména o její konstrukci a selektivním přístupu. Je zboží, které je obtížné si představit přepravovat po silnici – a tam může být cena za použití železnice mírně vyšší. Jsou ale komodity srovnatelně přepravitelné po silnici i po železnici – a tam pak obvykle rozhoduje cena, protože například doba přepravy je již plně srovnatelná.

Tržní instrumenty by se měly využívat k regulaci stejně nebo spíše malinko více než bariéry administrativní, jsou totiž daleko méně ovlivnitelné třeba korupcí. Proč například stanovit zákaz pátečních jízd kamionů a pak z toho udělat spoustu výjimek? Totéž by vyřešilo třeba výrazně vyšší mýtné v danou dobu. Stát nedostatečně využívá těchto nástrojů. Chybí tady větší zvýhodnění kombinované dopravy. My nejsme ti, co by bojovali proti silnici, sami v silniční spedici aktivně působíme, ale je to o narovnání podmínek. Zatímco použití kolejí je zpoplatněno bezezbytku, mýto se platí jen na části silniční sítě, vodní cesta je pak zcela zadarmo. Každý druh dopravy má své místo, je jen třeba stanovit pravidla a vytvořit férové podmínky.“

„ČD Cargo nedávno oznámilo, že se zaměří na rozšíření spolupráce se silničními dopravci, aby byli schopni dopravit zboží přímo od zákazníka k zákazníkovi. Může to být pro vás konkurence?“

„Objektivně je nutné říci, že to je od ČD Cargo krok správným směrem. Nebereme to však jako hrozbu, ale spíše jako příležitost. Pokud bude ČD Cargo hledat silného partnera, určitě jsme připraveni na podobných projektech spolupracovat.“

Tomáš Johánek

spinner