19. dubna 2025, lan

20.4. - Navzdory rekordním investicím do železniční infrastruktury se v loňském roce opět zvýšilo investiční zpoždění ve spolkové železniční síti. Podle zprávy o stavu InfraGO nyní činí 110 miliard eur. Stav spolkové železniční sítě se v roce 2024 dále nezhoršil, ale mírně zlepšil. Německé sdružení Allianz pro Schiene vidí ve zvláštním fondu pro infrastrukturu a plánovaném fondu železniční infrastruktury příležitost, jak v příštích letech snížit investiční zaostávání.
Podle zprávy o stavu InfraGO se stav sítě téměř nezměnil, a to ze známky 3,03 v roce 2023 na známku 3,00 v roce 2024 (známka 1: jako nová, známka 5: špatná). Výkonný ředitel Allianz pro Schiene Dirk Flege v úterý v Berlíně uvedl: „Stav sítě zůstal víceméně stejný. To však ještě není důvod k velké radosti. Zdá se však, že se alespoň podařilo zastavit klesající trend v železniční síti vlastněné spolkovou republikou, a to je dobrá zpráva.“
Zpráva ukazuje výrazné zlepšení zejména na renovované trati Riedbahn. Zatímco ještě v roce 2023 byl stav trati hodnocen známkou 3,7, nyní má skóre 2,19. Dirk Flege k tomu řekl: „To ukazuje, že se první generální obnova pohnula správným směrem a že se rekordní investice spolkové vlády vyplácejí. Spolková vláda v nich nyní musí pokračovat, a to nejen dalšími rekonstrukcemi, ale také rozšiřováním a novou výstavbou, aby se celková síť výrazně zlepšila.“
Využití zvláštních prostředků a fondů k boji proti zaostávání v investicích
Podle DB InfraGO vzrostlo investiční zpoždění z přibližně 92 miliard eur v roce 2023 na přibližně 110 miliard eur v roce 2024, a to zejména v důsledku inflace a výrazně vyšších cen stavebních prací. Dirk Flege k tomu uvedl: „Předpokládáme, že zvláštní fond pro infrastrukturu vytvoří v příštích dvanácti letech rozpočtový prostor pro odstranění investičního zaostávání. Stejně důležité je pro to i vytvoření fondu železniční infrastruktury, které bylo ohlášeno již v koaliční dohodě. Tento fond by umožnil předvídatelné a urychlené čerpání prostředků na rekonstrukce a další stavební opatření, neboť přidělování prostředků by již nebylo závislé pouze na ročním spolkovém rozpočtu.“
Stejně jako v loňském roce vyzývá Svaz pro železnice spolkovou vládu a Deutsche Bahn, aby při hodnocení stavu sítě zaujaly společný postup. „Aby mohla spolková vláda skutečně kontrolovat železniční infrastrukturu, potřebuje jasná klíčová čísla, kterých má být při rozvoji železniční sítě ve vlastnictví spolkové republiky dosaženo. To vyžaduje společný základ pro hodnocení současného stavu sítě. Federální vláda by měla urychleně přezkoumat tvrzení ve zprávě o stavu InfraGO, aby měla spolehlivý základ pro další kroky - to se bohužel zatím nestalo,“ dodal Dirk Flege.
Více informací je uvedeno na: InfraGO-Zustandsbericht 2024
(lan)
Foto: DB InfraGO