Bezpečnost na železničních přejezdech

Železniční přejezdy vyžadují zodpovědné chování řidičů

Železniční přejezdy vyžadují zodpovědné chování řidičů

PRAHA (3.5.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se již tradičně připojuje k celosvětové kampani ILCAD – Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech. Tento významný den byl v letošním roce stanoven na 7. května a bude součástí celosvětového týdne bezpečnosti v dopravě. Do kampaně je dnes zapojeno přes 45 železničních společností z celého světa.

„K největším bezpečnostním rizikům, kterými se musí každodenně železniční společnosti zabývat, patří střetnutí účastníků silničního provozu s vlakem na železničních přejezdech. V 27 zemích Evropy smrtelná zranění na přejezdech představují 30 procent všech smrtelných úrazů na železnici. I přesto, že železnice věnují značné úsilí na snižování rizika, stále příliš mnoho lidí denně umírá nebo je vážně zraněno při nehodách na přejezdech,“ uvedl generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux.

„Přejezdy jsou bezpečné, jen pokud na nich řidiči striktně dodržují pravidla. Ze statistik je více než jasné, že drtivá většina těchto nehod je zapříčiněna nevhodným chováním účastníků silničního provozu, motoristů, cyklistů a pěších. Proto nemohou být tyto nehody označovány jako železniční. Podobné tvrzení by bylo mylné. Je evidentní, že toto téma musí být společné pro všechny zúčastněné, tedy nejen pro železnici, ale také pro řidiče a chodce,“ poznamenal v této souvislosti generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech je jednou z hlavních priorit Správy železniční dopravní cesty. „Každým rokem proto vkládáme do zvýšení bezpečnosti na přejezdech stovky milionů korun. Jen pro představu, v následujících dvou letech půjde o téměř dvě miliardy korun,“ popsal rozsah připravovaných investičních akcí generální ředitel SŽDC Kolář. Za tyto prostředky se kompletně zmodernizuje zhruba 400 přejezdů po celém území České republiky. SŽDC v České republice spravuje 8 070 železničních přejezdů.

Snahou SŽDC je a vždy bude zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech. Tato snaha se soustředí kromě investic do technického zajištění přejezdů také na jejich další úpravy. Částečně se daří rušit zejména nevyužívané přejezdy na účelových, polních a lesních komunikacích; v rámci velkých investičních akcí na hlavních tratích se namísto železničních přejezdů budují nová a nejvíce bezpečná mimoúrovňová křížení. Výstavba takového bezpečného nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na 100 milionů korun. Je proto zřejmé, že toto řešení není možné uplatnit v rámci celé železniční sítě ČR.

spinner