​Průmyslová budoucnost Evropy se bez vnitrozemské vodní dopravy neobejde

​Průmyslová budoucnost Evropy se bez vnitrozemské vodní dopravy neobejde

22.4. – Vnitrozemská vodní doprava je vysoce konkurenceschopné a udržitelné odvětví, které hraje zásadní roli v různých pilířích dohody o čistém průmyslu. Odvětví vnitrozemské vodní dopravy vyzývá Evropskou komisi, aby zahrnula vnitrozemskou vodní dopravu do připravované evropské námořní/vodní průmyslové strategie, evropské přístavní strategie a plánu investic do udržitelné dopravy. Ve společném prohlášení to uvedlo osm odvětvových asociací: Inland Navigation Europe (INE), The European Barge Union (EBU), The European Skippers Organisation, European Inland Waterways Transport Platform (IWTP), European Federation of Inland Ports (EFIP), Waterborne Technology Platform, EICB a PLATINA4Action.

Vnitrozemská vodní doprava, která je uznávána jako vysoce konkurenceschopná, energeticky účinná, bezpečná a udržitelná alternativa k ostatním druhům dopravy, pomáhá odlehčit přetíženým silničním a železničním sítím, a to jak pro zboží, tak pro cestující. Nová průmyslová budoucnost Evropy a oběhové hospodářství do značné míry závisí na vnitrozemské vodní dopravě jako nositeli stavebních kamenů hospodářství EU, včetně obnovitelných paliv. Zvýšení objemu nákladu na vnitrozemských vodních cestách může významně přispět k dosažení cílů evropské politiky Green Deal.

Blízký přechod na nulové emise skleníkových plynů (GHG) ve vnitrozemské vodní dopravě je na dosah díky širokému zavedení hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO). HVO jako obnovitelné kapkové palivo umožňuje úplnou dekarbonizaci a lze jej okamžitě používat ve stávajících a moderních spalovacích motorech jako náhradu fosilní nafty. HVO je navíc plně kompatibilní se současnou tankovací infrastrukturou. Přechodu však v současné době brání nemožnost přenést výrazně vyšší cenu HVO na zákazníky, což vede ke konkurenční nevýhodě oproti uživatelům fosilních paliv.

Aby bylo možné v krátkodobém horizontu využít výhod a příležitostí, které HVO představuje, je nezbytné prioritně podpořit roční dodávky 1,6 milionu tun HVO pro vnitrozemskou plavbu za ceny konkurenceschopné s cenou nafty. To by mělo být podpořeno stabilním regulačním rámcem EU a koordinovaným úsilím členských států EU. Tento přístup by provozovatelům lodí přinesl životaschopné obchodní důvody a představoval by významný krok vpřed v dekarbonizaci vnitrozemské plavby, který by byl v souladu s Green Dealem EU a podpořil by cíle přechodu na jiný druh dopravy.

Vytvoření závislosti na HVO jako jediném zdroji energie s sebou nese potenciální rizika z hlediska dostupnosti (konkurence poptávky ze strany jiných druhů dopravy a odvětví) a kolísání cen. V důsledku toho se doporučuje souběžně rozvíjet další alternativní palivová řešení, jako je bateriový elektrický pohon, metanol a vodík, aby se tato rizika zmírnila a zajistila odolnost. Vyšší náklady na tato bezemisní energetická řešení, a to jak z hlediska provozu, tak z hlediska kapitálu, znamenají, že regulace doplněná financováním bude klíčová pro překonání překážek při zavádění, zajištění právní jistoty, podporu investic a rozšíření sítí dodávek obnovitelných paliv. Stabilní, technologicky neutrální regulační rámec v kombinaci s pobídkami pro inovace má zásadní význam pro dosažení úplné dekarbonizace.

Celá zpráva je zveřejněna zde: https://www.inlandwaterwaytransport.eu/wp-content/uploads/20250407-STIP-IWT-Ports-statement.pdf.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner