4. února 2013

Největší český nákladní železniční dopravce, společnost ČD Cargo, přepravil v minulém roce 73,27 milionu tun zboží, meziročně o sedm procent méně. Bez dalších podrobností to deníku E15 v lednu potvrdila zástupkyně firmy Lada Hlaváčková. Potvrdily se tak prognózy z pololetí loňského roku, kdy tehdejší předseda představenstva ČD Cargo Gustav Slamečka hovořil o výrazně klesajících objemech například u koksu nebo hnědého uhlí.
Pokud jde o hospodaření firmy, zveřejní se konkrétní výsledky až v rámci celé skupiny České dráhy, na konci roku se však předpokládala provozní ztráta ČD Cargo kolem 230 milionů Kč. Účetní ztráta však bude zřejmě výrazně vyšší a přiblíží se dvěma miliardám. Důvodem je přecenění majetku, který byl do firmy při jejím vzniku vložen, ale přitom byl výrazně nadhodnocen.
Letos se bude bojovat o přežití
Letošní rok bude pro přežití ztrátového státního dopravce klíčový. Mimo jiné se bude rozhodovat o osudu takzvaných jednotlivých zásilek, které společnost táhnou ekonomicky ke dnu, a v této souvislosti i o propuštění tisíců zaměstnanců. Vedení ČD hodlá tento problém řešit s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou. Částečnou pomocí může být i výrazné snížení poplatku za používání kolejí pro nákladní vlaky.
Deset lokomotiv ČD Cargo změnilo majitele
Nákladní železniční dopravce se také rozhodl prodat desítku svých lokomotiv společnosti ČSOB Leasing za 800 milionů Kč a bude si je od ní po dobu deseti let najímat. Dceřiná firma ČSOB se do tendru na zpětný leasing přihlásila jako jediná. Člen představenstva ČD Cargo Petr May podmínky pronájmu s poukazem na obchodní tajemství neuvedl.
ČD Cargo takzvaný zpětný leasing vagonů a lokomotiv využívá dlouhodobě jako formu financování oprav drážních vozidel. Před dvěma lety od ČD Cargo získala zakázku na modernizaci a zpětný pronájem tisícovky vagonů za 1,4 miliardy Kč společnost Financial Founds, která je podle médií přes firmu Rail Invest personálně propojena s Ostravskými opravnami a strojírnami. Loni tato firma zvítězila v tendru na modernizaci a zpětný pronájem 18 montážních drezín za 125 milionů Kč.
Prodej nadbytečných lokomotiv pomůže z krize
ČD Cargo má nyní hospodářské problémy, dostat se z nich má restrukturalizačním plánem. Firma chce letos prodat 87 nadbytečných lokomotiv, hodlá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 zaměstnanců. Uvažuje se také o jejím spojení se slovenskou firmou Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Nyní dopravce zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní asi 27 tisíc vozů, další dvě tisícovky vagonů si najímá. O rozsáhlém propouštění bude ještě firma jednat s odboráři. Za loňský rok očekává ČD Cargo ztrátu 230 milionů Kč. V roce 2011 vzrostly výnosy společnosti z nákladní dopravy o dvě procenta na 14,3 miliardy Kč. Firma rovněž snížila ztrátu z 853 milionů Kč z roku 2010 na zhruba 60 milionů Kč.
Tomáš Johánek