ČD Cargo

ČD Cargo má zachránit propouštění

ČD Cargo má zachránit propouštění

Prodej 87 nadbytečných lokomotiv, sešrotování téměř pěti tisíc vagonů a propuštění až 2200 zaměstnanců – to jsou některé z kroků, které mají během příštího roku výrazně zlepšit hospodaření největšího českého nákladního železničního dopravce, společnosti ČD Cargo. Počítá s tím nový plán restrukturali­začních opatření ztrátového dopravce, který však ještě musí schválit jeho valná hromada.

Nelogické smluvní vztahy nájmů, pronájmů a oprav, přenechání vozby ucelených vlaků konkurenci a propad přepravy jednotlivých zásilek jsou podle stínového ministra dopravy a plzeňského hejtmana Milana Chovance základní příčiny dnešní kritické situace ČD Cargo. Milan Chovanec zároveň viní stát a zejména ministerstvo dopravy, že dění v ČD Cargo jen nečinně přihlíželo. „Ministerstvo dopravy jednoznačně nese odpovědnost za stav firmy ČD Cargo. Dnes ale není primární otázkou, kde hledat viníka, ale jak firmu zachránit a předejít masivnímu propouštění,“ řekl.

Masové propouštění bude mít negativní dopad

Plánované rozsáhlé propouštění dopravce ještě projedná s odboráři. Odbory se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním ČD Cargo k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 pracovníků a vlastní téměř 30 tisíc vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se. „Návrh (na propuštění) v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky,“ připustil člen představenstva ČD Cargo Petr May. Ztráty tržeb v důsledku snížení zaměstnanosti se totiž kromě odborářů obává i vedení společnosti. V současnosti se podle Petra Maye analyzuje, jak velká míra propouštění je v podniku možná bez ztráty objemu tržeb.

První zaměstnanci opustí Cargo ještě letos

Samotný plán předpokládá propuštění celkem 2495 zaměstnanců, z nichž by však 275 mělo společnost opustit ještě v letošním roce, a úsporu nákladů ve výši 715 milionů Kč v roce příštím. Další zhruba jednu miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech. Podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly ovšem hrozí, že dopravce propuštěním téměř 2,5 tisíce lidí přijde o jednu miliardu Kč na tržbách. Takovýto způsob šetření podle něj zahájí cestu k postupnému úpadku národního dopravce. Hledání mzdových úspor je sice nezbytné, připustil předseda podnikového výboru OSŽ ČD Cargo, ale propustit je podle něj možné pouze takové množství zaměstnanců, které nebude mít dopad na tržby společnosti.

Ušetří se i za dopravní cestu

Vedle propouštění plánuje dopravce v příštím roce ušetřit dalších 138 milionů Kč na trakční energii a palivu, na poplatku za použití kolejí a dále například na vzdělávání zaměstnanců. Od prodeje nadbytečných šestinápravových lokomotiv, které na českém území nesmějí být provozovány a které dopravce nyní pronajímá dceřiné firmě v Polsku Koleje Czeskie, si slibuje zisk 650 až 850 milionů Kč.

Stínový ministr dopravy Milan Chovanec má i další plán, jak problémovému dopravci ulevit – podle jeho názoru je naprosto nelogické, aby ekologická doprava platila ekologickou daň. „Platby za energii představují výrazné náklady tohoto národního dopravce nákladů po kolejích. Z výpočtů navíc vyplývá, že by každé snížení této daně o jedno procento mohlo zachránit až 16 pracovních míst,“ řekl na počátku prosince Milan Chovanec po jednání s ministrem průmyslu Martinem Kubou.

Stát by vedle toho podle jeho názoru měl jednoznačně deklarovat prioritu a podporu železniční dopravě. Kromě snížení ekologické daně by to mohla být například i obdoba zelené nafty pro náklady jedoucí po kolejích. „Zachování nákladní železniční dopravy a tisíců pracovních míst je aktuální prioritou. Budu jednat s odboráři, managementem, s představiteli ministerstev i poslanci. Řešení situace v ČD Cargo není jednoduché, ale existuje. Chci ho hledat se všemi, kteří myslí záchranu podniku vážně a seriózně,“ doplnil Milan Chovanec.

Tomáš Johánek

spinner