23. června 2014

Akciová společnost ČD Cargo podle předběžných výsledků za první tři měsíce letošního roku potvrdila pozici lídra na tuzemském železničním dopravním trhu. Za toto období přepravila přibližně 16,9 milionu tun zboží, což je o sedm procent více, než předpokládal plán. Významný je i fakt, že se v letošním roce podařilo zastavit meziroční propad přeprav.
Také tržby z vlastní přepravy tento trend kopírují. Kontrakty s téměř všemi klíčovými zákazníky pro rok 2014 jsou uzavřeny, což je jasným signálem, že ČD Cargo je pro své zákazníky spolehlivým a strategickým partnerem. Obchodnímu úseku se pro letošní rok prozatím podařilo nasmlouvat zcela nové obchodní případy v objemu zhruba 3,2 milionu tun. S výjimkou přeprav černého uhlí, kde v důsledku konkurenčního boje pozice ČD Cargo oslabila, vykazují příznivé výsledky všechny další komodity.
Pozitivní vliv letošní mírné zimy
Teplé počasí letošní zimy se pozitivně projevilo na úrovni těžby dřeva a s ní spojené přepravě kulatiny, vlákniny i dřevní štěpky. Nově nyní například realizujeme přepravy dřeva do stanic v jihozápadním pohraničí k překládce na kamiony a následnému odvozu do Německa. Také na výsledcích v komoditě stavebniny se příznivě projevila mírná zima, kdy nedošlo k tak výraznému poklesu stavební výroby a s ní související přepravy cementů jako v jiných letech.Úspěšně se rozvíjejí přepravy cementu na opravu dálnice D1. Naopak negativně se teplé počasí projevilo v přepravách odsiřovacích vápenců do elektráren a tepláren. To se samozřejmě ukázalo i v komoditě hnědé uhlí, kde však byla realizována řada nových obchodních případů, včetně nových přeprav v přepravních jednotkách Innofreight do teplárny v Plzni. Pozitivní vliv na celkové výsledky měly zvýšené objednávky železné rudy, včetně realizace přeprav železné rudy z Polska, kterou v minulém roce realizovali jiní dopravci. Vliv na výši přeprav měla i geopolitická situace na Ukrajině. V přepravách železného šrotu byl pilotně zkoušen nový systém jejich realizace se shromažďováním jednotlivých vozových zásilek v Ostravě. Rovněž v přepravách chemických produktů a kapalných paliv se situace pozvolna zlepšuje. Agresivnější obchodní politikou se v konkurenčním boji podařilo získat řadu nových, zejména mezinárodních přeprav.
Trvale se velmi dobře daří kombinované dopravě
Kombinovaná doprava je trvale rostoucím segmentem přeprav (za období leden – březen nárůst o zhru-ba tři procenta), souvisejícím s celkovým navýšením počtu vlaků všech významných operátorů. S ohledem na vývoj na trhu lze očekávat i v dalších měsících přeplňování plánu stejně jako realizaci nových spojů. Částečný pokles tranzitních přeprav automobilů byl v dostatečné míře sanován navýšením stávajících přeprav z tuzemských automobilek i realizací celé řady nových přeprav například do Chorvatska, Turecka nebo dalších zemí. V následujícím období se ČD Cargo bude stále více zaměřovat na nabídku služeb v celé šíři přepravního řetězce. Intenzivněji budeme také využívat potenciál dceřiných společností v zahraničí. Zde také vidíme velký prostor pro možnou expanzi akciové společnosti ČD Cargo.
Michal Roh