​ČD Cargo vkládá do přeprav na východ velké naděje

​ČD Cargo vkládá do přeprav na východ velké naděje

Největší český železniční nákladní dopravce, společnost ČD Cargo, se již od svého vzniku významně angažuje při organizaci přeprav z/na východ, nejen do zemí bývalého Sovětského svazu, ale i do Číny, Mongolska apod. Většina iniciativ je zaměřena na oblast intermodálních přeprav. Významnou příležitost představuje současná komplikovaná situace s povolenkami pro kamiony tranzitující do Ruska přes Polsko.

Na konci ledna totiž vypršela platnost dohody mezi Polskem a Ruskem umožňující přepravcům jízdu přes ruské, respektive polské území. Příčinou sporu je obviňování ruské strany ze záměru vytlačit z ruských silnic zahraniční autodopravce. Značná část kamionů začala využívat trasy přes Ukrajinu. Na počátku února však začali ukrajinští nacionalisté blokovat průjezd ruských kamionů přes Ukrajinu. V reakci na tuto akci ruské úřady pozastavily tranzit ukrajinských kamionů, na což ukrajinská vláda odpověděla stejným krokem.

Nejedná se o první komplikace a lze předpokládat, že k podobným situacím bude docházet i v budoucnu. Železniční doprava oproti silniční představuje stabilitu a spolehlivost. V souvislosti s omezeným vydáváním povolenek registrují obchodní manažeři ČD Cargo zvýšený zájem o přepravy po železnici – konvenční i kontejnerové. A nutno dodat, že ČD Cargo má těmto potenciálním zákazníkům co nabídnout.

Pravidelné železniční spojení do středoasijských republik

ČD Cargo nabízí pravidelné spojení z České republiky do Małaszewicz a zpět s dobou přepravy 24 hodin. Dokáže komplexně zajistit přepravy nejen do Ruska, ale i Běloruska, Pobaltí, Kazachstánu a dalších středoasijských republik. Samozřejmostí je zajištění překládky právě v polských Małaszewiczích, ale i v Brestu nebo jiných pohraničních stanicích, a to včetně reexpedice a celních služeb. Díky monitoringu mají zákazníci přehled o svém zboží po celou dobu přepravy. Nejlépe je však šíři nabídky možné zdokumentovat na již úspěšně realizovaných přepravách. Již dlouhá léta je ČD Cargo tradičním partnerem mladoboleslavské Škodovky při zajištění přeprav rozložených automobilů v kontejnerech z České republiky do Kalugy a Niž-ného Novgorodu. Bohužel tyto přepravy byly v uplynulém roce výrazně poznamenány geopolitickou situací, především pak hospodářským embargem vůči Rusku. Od prosince roku 2014 zajišťuje český dopravce pro břeclavskou firmu Fosfa přepravy bílého fosforu ve speciálních kontejnerech, a to v celé trase z Kazachstánu až do Břeclavi. Celkem se v loňském roce přepravilo 15 tisíc tun této nebezpečné suroviny. 

Další důležitou referenci představují kontejnerové přepravy pro čínskou firmu Foxconn, respektive její české pobočky v Pardubicích a Kutné Hoře. Pro zásobování těchto závodů je využívána jak jižní cesta přes řecký přístav Pireus, tak severní, po Transsibiřské magistrále a přes Polsko do České republiky. Ve výše uvedených případech se jedná o ucelené vlaky, proto je nutné zmínit ještě alespoň jednu přepravu formou jednotlivé vozové zásilky řazené do výše zmíněného vlaku do Małaszewicz. V červenci a prosinci loňského roku ČD Cargo komplexně zajistilo pro zákazníka TDS Zampra přepravu kontejnerů s hydraulickými hadicemi z Frýdku-Místku do Vorkuty ležící za polárním kruhem na nejzazším severovýchodě evropské části země v republice Komi. ČD Cargo zákazníkovi zajistilo kontejner a silniční přepravu k nakládce do Frýdku-Místku a zpět do terminálu v Kopřivnici a dále pak železniční přepravu, včetně překládky, až do místa určení. Cesta do čtyři tisíce kilometrů vzdálené Vorkuty trvala pouhých 15 dnů. Velkou výhodou přímého spojení z České republiky do Małaszewicz je zkrácení doby přepravy. Ilustrovat to lze opět na „fosforových“ přepravách dříve trvajících přes 20 dnů. Dnes činí běžná doba dodání 16 dnů. Ke zrychlení přeprav došlo i na území Běloruska a Ruska. Další výhodou je možnost připojení zásilek nejen z odesílacích stanic v České republice, ale i ze Slovenska, Maďarska nebo Rakouska.

Michal Roh

spinner