Hospodaření ČD

ČD hospodařily v letošním prvním pololetí s mírným ziskem

ČD hospodařily v letošním prvním pololetí s mírným ziskem

Zásadní meziroční zlepšení vykázala za prvních šest měsíců letošního roku skupina České dráhy. Podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) vylepšila svůj hospodářský výsledek o 668 milionů Kč a dosáhla čistého zisku ve výši 158 milionů Kč. Lépe si vedly všechny společnosti skupiny ČD. „V prvních šesti měsících jsme hodně šetřili,“ vysvětlil minulý týden jeden z důvodů pozitivního trendu předseda představenstva ČD, a. s., Daniel Kurucz.

Podle jeho slov jde řádově o stovky milionů Kč, kterými firma dokázala částečně kompenzovat růst vstupů. „Pomáhají nám efektivnější nákupy energií a materiálů stejně jako snižování režijních či osobních nákladů. Naopak jsme dali více peněz do údržby vozidel,“ dodal Daniel Kurucz. O 304 milionů Kč lepší výsledek hospodaření než za stejné období roku 2013 vykázal v pololetí segment nákladní dopravy. Čistý zisk společnosti ČD Cargo tak dosáhl podle mezinárodních účetních standardů hodnoty 540 milionů Kč.

„Pozitivní výsledky potvrzují, že ČD Cargo na dopravním trhu opět zaujalo postavení, které mu náleží. Navzdory sílící konkurenci jsme za první pololetí přepravili 34,2 milionu tun zboží, což znamená překročení plánu o téměř pět procent a zároveň jen nepatrný pokles v porovnání s loňskými 35 miliony tun ve srovnatelném období,“ konstatoval předseda představenstva ČD Cargo Oldřich Mazánek. Podle jeho slov se zvýšenou obchodní aktivitou podařilo kompenzovat ztráty některých přeprav novými obchodními případy, což umožnilo převézt po železnici proti plánu více tun a realizovat tak více tržeb.

Pomohla restrukturalizace

Pozitivně se na hospodářském výsledku ČD Cargo projevují především v loňském roce realizovaná restrukturalizační a další úsporná opatření, která přinesla významné úspory provozních nákladů v řádech stovek milionů Kč. „Konkurenční tlak ze strany silničních i soukromých železničních dopravců nás nutí dále zvyšovat naši efektivitu, abychom nepřicházeli o další přepravy a zachovali si marže. Zahájili jsme proto nové projekty s cílem dále zefektivňovat využití stávajících kapacit v návaznosti na obchodní potřebu a také se intenzivně věnujeme problematice dosažení vyrovnaného hospodaření v segmentu jednotlivých vozových zásilek,“ dodal Oldřich Mazánek. Vzhledem k dosaženým výsledkům v uplynulém období a celkové stabilizaci společnosti se od druhé poloviny letošního roku nákladní dopravce více soustředí na investice a obnovu svého vozidlového parku tak, aby jeho stav i nadále plně reflektoval požadavky trhu. „Hodláme všemi prostředky bojovat o ztracené přepravy a i v budoucnu tak uhájit naši silnou pozici na domácím dopravním trhu. Dále se soustředíme na posílení pozice ČD Cargo v zahraničí,“ upozornil předseda představenstva ČD Cargo.

Cestující využívají vlaky na delší vzdálenosti

Segment osobní dopravy meziročně snížil podle mezinárodních účetních standardů ztrátu o 382 milionů Kč na 262 milionů Kč. „Ve výsledku se nám opět odrážejí úspory. Například třicetimilionová úspora na právních službách nebo čtyřicet milionů ušetřených na režijních nákladech,“ informoval člen představenstva ČD, a. s., Pavel Krtek. Na druhou stranu prý ale firma dokázala i zvýšit obchodní výkonnost. Oproti loňsku jsou tržby z hlavní činnosti vyšší o 432 milionů Kč, na jízdném ČD získaly za prvních šest měsíců letošního roku o 137 milionů Kč víc. Je to přitom zásluha hlavně vnitrostátní dopravy. Počet cestujících se meziročně nezvýšil, o jedno procento však vzrostl přepravní výkon, což naznačuje, že cestující s oblibou využívají vlaky na delší vzdálenosti.

ČD budou hledat další podnikatelské příležitosti

„Když hodnotím první pololetí, musím zároveň zmínit úspěchy, jejichž pozitivní dopad se projeví v příštích letech. Například jsme uzavřeli dohodu s německými Deutsche Bahn o pokračování spolupráce na lince Praha – Berlín – Hamburk a také jsme na linku do Vídně nasadili první railjety. Podařilo se nám díky tomu zásadním způsobem posílit naši pozici na poli mezinárodní dálkové železniční dopravy,“ uvedl dále Daniel Kurucz. Pololetní výsledky skupiny České dráhy prý ukazují, že největší český železniční dopravce má potenciál být úspěšnou obchodní firmou. Mateřská společnost se však v minulých letech zadlužila kvůli nutné obnově vozidlového parku, během prvního pololetí letošního roku vzrostl celkový dluh skupiny o 1,2 miliardy Kč na 34 miliard Kč. Zadlužení se má podle střednědobého plánu zvyšovat do roku 2016. Od roku 2017 by poté měly být veškeré roční investice nižší než odpisy a zadlužení dopravce se začne snižovat.

Tomáš Johánek

spinner