22. prosince 2014

PRAHA (22. 12.) – České dráhy v těchto dnech uvádějí do provozu další čtyři desítky modernizovaných rychlíkových vozů. Díky tomu nabídnou v současném jízdním řádu 2015 o 39 komfortních vlaků více. Počet komfortních dálkových spojů tak stoupne ze 117 na 156 vlaků. Vedle tradičních značek komfortních spojů SuperCity Pendolino, EuroCity, InterCity, EuroNight a Expres se mezi nimi objevují nové kategorie railjet a rychlík vyšší kvality (Rx). Komfortní vozy jsou ve větší míře zavedeny i v dalších rychlících.
Klimatizované velkoprostorové kombinované vozy 1. a 2. třídy typu ABpee jsou uváděny do provozu v rychlících z Prahy do Plzně a Chebu a také do Klatov a Železné Rudy. Další z nich jezdí z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. Cestující v nich mají k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky, jako jsou notebooky nebo mobilní telefony. V 1. třídě mohou cestující využít také sklopné nebo rozkládací stoly. Ve vozech jsou místa pro uložení jízdních kol. Vozy ABpee v počtu 15 kusů modernizovala polská společnost Pesa.
Česká společnost KOS Krnov pak provedla tzv. malou modernizaci 26 velkoprostorových vozů 2. třídy typu Bdt. Ty dostaly např. nové polstrované sedačky a jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. Ve vozech jsou také místa pro uložení jízdních kol. Vozy typu Bdt jsou zařazeny do rychlíků z Prahy přes Plzeň do Klatov a Železné Rudy a z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. Oba typy vozů jsou nově vybaveny také posuvnými, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy blokované. Díky tomu se také zvyšuje bezpečnost cestujících. Úpravou podvozků a brzd byla zvýšena také jejich rychlost ze 120 km/h na 140 km/h.
České dráhy také uzavřely obchod s rakouskými státními drahami Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), za 14,4 milionu eur (398 milionů Kč) od nich kupují 50 starších vagonů. Vozy využijí hlavně pro dálkové vlaky z Prahy do Žiliny a Budapešti a mezi Bohumínem a Břeclaví. Použitím rakouských vagonů na spoje do Žiliny, Budapešti a z Bohumína do Břeclavi získají České dráhy volné vozy, se kterými počítají třeba na vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Z padesátky rakouských vozů je 41 osobních, 12 z nich je pro pasažéry v první i druhé třídě, zbytek jen pro druhou. Další čtyři vagony jsou restaurační a pět je autovozů. ČD koupily od rakouských ÖBB dosud 130 použitých vagonů. V Rakousku vozy pořizují od roku 2011. Letos na jaře chtěly od rakouských drah získat 80 vozidel, jejich část ale před uzavřením dohody mezi ČD a ÖBB koupil RegioJet podnikatele Radima Jančury. Český státní dopravce tak nakonec dostal jen 25 osobních rychlíkových vozů a devět lehátkových vagonů pro noční vlaky.
(tj/čtk)