20. listopadu 2013

PRAHA (20.11.) – České dráhy od nového jízdního řádu sníží počet vlakových spojů o 0,6 procenta, spolu se změnou řádu zdraží v průměru o dvě procenta jízdné. Státní dopravce bude od 15. prosince provozovat celkem 8411 spojů, z toho 554 dálkových. Na dálkových linkách by se v příštím roce měly postupně objevovat modernizovaná a nová vozidla, zkrátit by se měly dojezdové časy například do Českých Budějovic nebo v mezinárodní dopravě do Lince a Moskvy. Informoval o tom generální ředitel ČD Dalibor Zelený.
Zdražení jízdného dopravce zdůvodňuje růstem inflace a nákladů na provoz. Zvyšování cen se bude týkat i předplacených věrnostních karet, tříletá aplikace IN 25 pro mladé bude nově stát 490 korun místo 330, jednoroční IN 50 bude za 1490 místo současných 1330 korun. O stokorunu dále podraží kilometrická banka pro ujetí 2000 kilometrů, o 50 korun zdraží víkendové síťové jízdenky.
Největší úbytek spojů postihne Liberecký a Plzeňský kraj. Pokles o 8,4 procenta na Liberecku je podle náměstka pro osobní dopravu Michala Štěpána dán především nesjízdností trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí, kterou poškodily letošní povodně. V Plzeňském kraji objednávka vlaků ve srovnání s letošním jízdním řádem klesne o 6,4 procenta.
Rozšířit by se v dálkové dopravě měl počet spojů IC a EC Praha – Žilina. K současnému dvouhodinovému taktu na lince Praha – Olomouc – Ostrava – Žilina přibudou spojení jedoucí přes Vsetín tak, aby mezistátní spoje do Žiliny odjížděly každou hodinu. Kvůli postupující modernizaci koridorového spojení do Českých Budějovic bude od příštího jízdního řádu o 12 minut kratší (ze současných 2 hodin a 40 minut ) cesta z Prahy do Budějovic. O 18 minut bude rychlejší spojení z Prahy do Lince, v opačném směru se jízdní doba zkrátí o osm minut.
Výraznou časovou úsporu podle Zeleného čeká mezinárodní spojení Praha – Moskva. Vlaky na trase nebudou od poloviny prosince zajíždět do Varšavy. Při cestě do Moskvy bude jízda tam kratší o devět hodin, zpět o 12 hodin. Jízdní doba z Prahy do Moskvy se tak zkrátí na 25 hodin.
Nová a modernizovaná vozidla by se měla objevovat zejména na nejvytíženějších dálkových linkách, hlavně z Prahy do Chebu, z Prahy do Budapešti přes Brno nebo z Plzně do Českých Budějovic. Od poloviny roku 2014 by se na trati z Prahy do Vídně měly ve zkušebním provozu objevit nové soupravy Railjet, které by měla Českým drahám společnost Siemens začít postupně dodávat od přelomu dubna a května.
Nečekaným zvýšením nákladů, která se ale do cen jízdného pro příští jízdní řád nepromítne, je oslabení koruny v důsledku intervencí České národní banky. Podle Zeleného se tím drahám prodraží zejména investice do nových vozidel. Jenom u tranše railjetů, které má dopravce zaplatit v březnu, činí rozdíl 100 milionů Kč. Podobné je to i u ostatních nákupů vozidel ze zahraničí, za která dopravce platí v eurech.
(čtk)