CER/SEŽ

CER: „Návrh balíčku obsahuje řadu sporných bodů“

CER: „Návrh balíčku obsahuje řadu sporných bodů“

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ se nelíbí, že návrh čtvrtého železničního balíčku, který předložila Evropská komise, nevychází z objektivního vyhodnocení možných dopadů železniční reformy. Zástupci CER to prohlásili na slyšení, které na počátku května zorganizoval dopravní výbor Evropského parlamentu.

Podle názoru členů CER obsahuje řadu sporných bodů, například pasáže týkající se závazků veřejné služby. „Každý legislativní návrh musí mít základ v solidní analýze,“ řekl k tomu předseda CER Mauro Moretti. „Potřebujeme rychle otevřít národní trhy. Chceme vytvořit skutečný jednotný evropský trh. Proto požadujeme posílení úlohy regulačních orgánů, proto podporujeme vytvoření celounijní sítě národních železničních regulačních orgánů, aby bylo možné účinně zasahovat v případě jakých-koli problémů v přeshraničním provozu,“ dodal.

Jasné stanovení rozsahu závazků veřejné služby

„Podporujeme plnou liberalizaci domácí osobní dopravy tak, aby na trh mohl vstoupit jakýkoli další seriózní subjekt. Je také nutné pečlivě vyvážit vztah mezi otevřeným pří-stupem a závazky veřejné služby,“ řekl dále Mauro Moretti. To je podle jeho slov úlohou kompetentních orgánů, které rozsah veřejné služby formulují, aby vzaly jasně v úvahu potřeby regionů a jejich občanů. Za potřebné považuje také zformulovat kvalitní právní rámec, na jehož základě by bylo možné dosáhnout dlouhodobých cílů stanovených v Bílé knize evropské dopravní politiky z roku 2011. Železniční sektor by uvítal co nejrychlejší zřízení Evropské železniční agentury ERA (European Railway Agency), posílení interoperability a bezpečnosti. „Každá minuta zpoždění stojí peníze,“ zdůraznil Mauro Moretti. Podle propočtů CER dnes stojí v celé Evropě železniční vagony v hodnotě 1,2 miliardy € a čekají, až jim národní železniční úřady udělí bezpečnostní certifikaci a osvědčení vozidla. „Je bohužel smutné, když legislativci navrhnou, prodiskutují a schválí předpis, který potom vůbec není náležitě zapracován do národního právního řádu,“ řekl Mauro Moretti.

Sdružení proto navrhuje, aby byla v návrhu balíčku zmínka o přechodné době, během níž by si každý stát mohl určit, zda konkrétní pravomoci svěří agentuře ERA nebo je předá příslušné národní instituci, tedy železničnímu úřadu. V každém případě by ERA měla být nápomocna všem uchazečům o poskytování mezinárodní dopravy. Pokud však bude podnik chtít nabízet pouze domácí dopravu, je logické, že jeho partnerem bude pouze národní železniční úřad. „Pokud skutečně chcete otevřít železniční trh, pokud opravdu hodláte pomoci železničnímu sektoru zlepšit výkonnost a efektivitu, nejlepším řešením je pragmatické projednání tzv. technického pilíře reformy. Jde o to umožnit železničním podnikům, aby mohly své vagony a lokomotivy nasadit do mezinárodního provozu co nejrychleji. Konkurence přinese zvýšení kvality služeb, výkonnosti a zlepší efektivitu,“ řekl na slyšení výkonný ředitel CER Libor Lochman.

Tomáš Johánek

spinner