Nová vozidla ČD

České dráhy chtějí koupit dalších osm Railjetů

České dráhy chtějí koupit dalších osm Railjetů

PRAHA (26.6.) – Dozorčí rada Českých drah schválila nákup dalších osmi souprav Railjet od německého výrobce Siemens za 110 milionů € (2,8 miliardy Kč). Potvrdil to mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že nákup musí ještě schválit vláda. Sedm souprav za zhruba 2,5 miliardy Kč, které mají být provozovány na lince z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce, dopravce objednal loni v létě.

Nákup vlaků dlouhodobě kritizuje tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadí mu, že ČD na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, ale využily nabídku odprodeje 16 přebytečných vozidel původně objednaných rakouskými drahami ÖBB. Dráhy dosud tvrdily, že dohodnutá cena 200,5 milionu € (zhruba pět miliard Kč.) za soupravy byla výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení bránil i omezený čas, po který nabídka platila.

To loni potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nákup bez výběrového řízení posvětil. Jeho rozhodnutí ale zrušil krajský soud v Brně, podle kterého ÚOHS chyboval, když ve svém hodnocení srovnával cenu Railjetů jen s vlaky IC od Siemensu a nařídil, aby tuto klíčovou otázku posoudil znovu. Proti rozhodnutí krajského soudu se ale odvolaly ČD, Siemens i ÚOHS k Nejvyššímu správnímu soudu.

Osm nových souprav má podle dřívějšího vyjádření dopravce sloužit pro provoz na mezinárodních linkách do Bratislavy a Budapešti. Soupravy Railjet jsou sedmivozové jednotky s řídícím vozem. Jejich kapacita je asi 400 míst a jsou určeny pro provoz rychlostí až 230 km/h.

České dráhy ale musejí požádat o prodloužení časově omezené opce na nákup dalších jednotek. Nabídka, kterou chtějí ČD využít, trvá ovšem jen do konce června. Před skončením této lhůty se navíc nesejde ani vláda a není naplánována ani takzvaná rada ekonomických ministrů, které musí nákup vlaků schválit. „Projekt je hodně daleko jak ekonomicky, tak strategicky a je škoda ho nezrealizovat, " řekl Joklík.

Podle náměstka ministra dopravy a zároveň předsedy řídícího výboru ČD Lukáše Hampla je ale souhlas s nákupem podmíněný tím, že pro ně budou mít České dráhy zajištění financování. Nejpravděpodobnější možnost, jak nákup vlaků zaplatit, je použití peněz z převodu nádraží a dalších nemovitostí z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která spravuje koleje. Tuto transakci ale současný odstupující kabinet nedokázal dotáhnout do konce a může se tak stát, že nový kabinet bude mít na převod majetku odlišný názor, doplnil Hampl.

(čtk)

spinner